Thursday, 19 April 2012

3 mimpiku mengenai kematian...


Assalamualaikum, salam jumaat . Alhamdulillah , Allah bg lg kat kite hari ni pinjaman nikmat nyawe nikmat pancaindera utk melihat dunie yg menunngu mase untuk ditamatkan ini. Ye, mmg lame bejamang doh rase ambe dop menulih ning, tp dakpe ah.. Hari ni ambe nak berkongsi dengan sahabak sume pasal ape yg Allah datangkan kpd diri ini, mungkin sebagai peringatan kerana fitrahnye manusie, ambe sendiri selalu lalai ..Secare penohnye, ambe nok cerite pasal 3 mimpi yg ambe alami dlm tempoh mase yg terdekat ni. 3 Mimpi ni buat ambe serbe dok kene, menangis sbb ketakutan.. sebab semuanya pasal KEMATIAN...

Mule2, sy mimpi ibu saya atau dgn lebih mesre sy panggil 'umi' sy mati.. sedih, takut, gelisah. sy kurang igt sebab apa kematian tp yg sy igt, sy bepeluh peluh, air mata sy nonstop kluar..Sy bgun je pagi tu dlm keadaan menangis sbb takut. Terus sy call umi, then tanye , " umi, emi mimpi umi dah takde .. emi takut.tolonglaa umi. " .. Umi pun membalas... " takpe, byk kan doa.. umi ada lagi.. Statement umi ada lagi tu buat sy ni lg sedih, sebak.. sebab kalau dah takda lagi macam mana ? 
  • Sy dh kehilangan org yg paling sy syg dalam dunie ini, hilang tempat mengadu...
  • Sy dah x sempat nk mintak maaf dgn umi...
  • sy dah x berkesempatan nk buat umi bahagia, senyum..
  • sy derhaka kepada umi...
Kemudian, selang beberapa hari.. sy alami mimpi yg dasyat.. sy kehilangan adik, abg dan kakak sulung sy.. nadiya, hafiz, nini.. Ya Allah, luluh hati ni.. sy rase sgt lemah x bmaye.. anda bayangkan ketige tige adik bradik anda pergi dalam keadaan menyayat hati di depan anda ? macam mane rase ? Dalam mimpi tu,, mereka mati sekaligus.. ta silap sy sebab kebakaran.. Nauzubillah... Allah, Allah, Allah... Kali ni sy pilih utk senyap seketika.. sy fikir.. apakah tnde tnde mimpi ni.. Ya Allah, sekirenye betul sy kehilangan mereka.. sy dah x tau ape yg akan jadi dgn sy sbb sy ta kuat,, ta kuat.. sy dah pernah kehilanga org yg sy syg sekali , macam mayat hidup rasanya.. menungu masa untuk dijemput Tuhan.. 

Mimpi yg ketige pula, kawan baik sy iaitu Diyaat mati.. Ya Allah, bile sy sampai di rumahnya melihat mayat terbujur kaku di pembaringan.. SEBAK ! sy rase sy lah org yg paling sedih ketika itu.. anda bygkan sudah 19 tahu sy hidup tiap saat sy bersama die, dan ketike itu xde dh kesempatan skali pun sy nk bgtahu die.. Diyat, walaupun kite kawang lame jrg aku kabo aku syg mu.. Sebenornye aku sgt sygkan mu sbb mu sahabat aku dunie akhirat.. Tp diyat sudah pergi, melihatkan wajah die pucat.. sy jatuh pengsan.. Ya Allah, hati ini lemah ya Allah.. terlalu lemah utk memikul beban ya Allah.. tp akan cuba sedaya upaya..bile nak balik IPG hari tu..sy cerite kt die.. n mase nk berpisah tu.. sy bgtau diyat....

' yat... jage diri molek neh, serius aku syg mu... mu tolong lah jage diri molek neh' .. nak je nangis mase tu tp tahan tahan tahan....

- Andai Kita Mati Hari ini............ ??
Anda² sekalian.. Sedarlah.. Insaflah.. anda akan mati, sy akan mati.. kita semua akan mati.. tp bila saatnya ? takkan pernah lambat walau sesaat, adapun cepat sesaat. ingat.. amal kita belum ckup untuk menjamin kita ke kampung halaman kita iaitu syuga Allah.. Semua yg mati itu menyesal... roh juga menyesal.. yg membuat kebajikan menyesal sbb x beri byk.. yg x buat amal kebajikan pula lagi menyesal sebab langsung tidak mengenal Allah...
" kalau aku tahu aku akan mati, aku solat tahajud tiap-tiap malam ! "
" kalau aku tahu aku akan matii, aku bg separuh harta ku utk derma anak yatim " 
" kalau aku tahu aku akan mati aku akan tinggalkan Kenikmatan Dunia ini lantas bersama dgn pemimpin utk mengenal Allah ! 

Begitulah penyesalan org mati... seperti biasa.. sy nak igtkan diri sy dan kalian semua.. ingatlah 3 perjalanan hidupmu....
Mu asal mane ?
Aku adalah dari Allah dan akan kembali pd Allah..
Sekarang mu bersama siape ?
Aku mahu bersama para ulama' utk kembali dekat dengan Allah..
Mu nok gi mane ?
Aku mahu balik ke kampung halamanku, yg dijanjikan Allah iaitu .......... Syurga Abadi...