Tuesday, 18 September 2012

Nok bagi anok kaweng ke nok jual anok ?

Assalamualaikum abi mate juling toink toink.. dan anaknye yang comey lotey aw aw.. Hehe.. tudey ai wang tu werait en enteri entaiteled ......

" Tingginya Maharmu " . Acecewah kekgi ade hok kabo aku galok nok nikoh ow. Ikut mung lah heh. Ning ilmu, hadiqotul jannah. Org hok mendekati majlis ilmu ni ibarat die mendekati taman-taman syurge. Okay ambe nok aju pesoalang lah kpd kite, ace tgok sekeliling mentaliti masyarakat kite.. Bile sebut je pasal mas kawin, sume pakat duk brebuk letok harge tinggi tinggi.Hok ni belawang harge ngn hok ni. Semek ni lawan harge mane tinggi ngan hok ni. Hok jadi mangse, hok jadi toler ubi nye pihak laki. Bakpe jadi lagu ning ?

" Seberkat-berkat perkhawinan, adalah yang paling murah maharnya " - Rasullullah Kerinduan Kami

10 Ribu, 15 Ribu.. mas kaweng lenim ! Dalam Quran sebut majoriti umat akhir zaman ni hok jahil... Hok rele gi ikut adat daripada ikut Rasulullah. Minoriti je hok nok ikut Rasulullah.. Doh bakpe jadi toler ubi gitu ? Ho lah pasal nok tunjuk hebat belake, Kononnye aku lah kuarge hok bulih letok harge tinggi macam nok jual anok. Tp hok Rasulullah kabo takbuh ikut.. Lain lah mahar hok die letok tu mmg padan dgn anok die. Contohnye, anok puan die tu ngaji 30 juzu', sunna sittah ingat dalam dade teruh.. Hoo hok tu lain kire.. mmg padan dgn harge..

Bak kate U.A.I , ning bace Quran pun keluk kelek.. Sirotolazi jadi Sirotolabi.. jari kaki pun panjang pendek panjang pendek.. Doh guane gitu ? Istihadoh dok reti beze, haid nifas dok reti beze, asal meroh tepek. Asal meroh tepek. Tengok luor takdok orang biungg lepor kut tingkap. Nyandor bahang pale posmen. Doh guane gitu ?Bukan nok hine tapi dok padan patut.. ilmu akidah dok reti..  Saboh ke dgn harge sapa rm 12 ribu, Rm 10 ribu.. ??


Perempuan hok mahal betul² ni tahu guane ? Hok betul² saboh dgn harge. Hok betul2 akan taat pada tok laki. Tu baru saboh 10 ribu. 20 ribu aku sanggup bayor. Tp maknenye bok kabo beri sini mung letok mahal² tu same mcam mu nok jual kancil. Org tanye brape harge ? Gini ah kite nok jual dalam 140ribu. Sape die nok beli ?? Nok jual biar padan dgn harge. Bahkan Tok Guru Nik Aziz sendiri hanye meletakkan seribu utk mahar anaknye. Padan doh. Syarat die, pimpin die ke syurge. Tu je..

Org laki ni sbenornye besar sgt sgt tanggungjawab die pikul. Kite letok harge tinggi² akan membebankan die. Sebab nape ? Bulan bulan kene bayor dok? Kene. dok beri nafkah.DOSE. Sehari makan kene bui 3 kali. Kalu dok. DOSE. Setahun kene bagi due pasang baju lengkap dari atah sapa bowoh. Kalu dok. DOSE. doh?? Banyok dok belanje tu ? BANYOKkk.. 

Ingatlah. Bukan ayoh bukan mok yg bagi rezeki kt kite. tp ALLAH. Zaman Nabi, sahabat tanye, " Ya Rasulullah, aku nak kawin ni tapi takdok duit. Rasulullah tanye ade berape, kawan tu jawab sekian sekian. Rasulullah kate, KAWIN " .. Maknenye sini Rasulullah mmg nak mempermudahkan urusan nikah kite ni umat umat die. Kite pulok jadi bodo sbb nok ikut ke adat sapa membelakangi Rasulullah..


" Dan nikahkanlah orang-orang yang membujang dikalangan kamu, atau hamba-hamba yang layak berkahwin, jika mereka miskin, ALLAH akan memberikan mereka rezeki, sungguh rezeki Allah maha luas dan Allah maha mengetahui " - An Nur 32


Bakal Isteriku,
Biarkan aku sibuk membahagia syurga di telapak ibu
 ku terlebih dahulu,
Sebelum aku cuba mencarimu di dalam urusan seharianku,
Kerana perlu kamu tahu sayang,
Aku juga sedang memperbaiki diriku,
Agar bisa menjadi IMAM yang terbaik buatmu 
dan seterusnya anak-anak kita.. 
Untuk itu, bersabar , berdoa dan istikharahlah sayangku..
Kelak Allah pasti menemukan kita..
Untuk Cinta kita ilal Jannah...

Friday, 14 September 2012

Peritnya Perjuangan Ini..

Assalamualaikum shbt-shbt yg masih utuh dgn susuk sisa perjuangan Rasulullah. Terpanggil diri saya utk menulis entry ini kerana saya lihat, ramai di antara sahabat-sahabatku yg baik, yg saban hari saban waktu semakin luluh perjuangan nya menuju kebaikan. Cakak ganu ah senang op ? 
Ambe tgk ade je di antare kite yg dlm proses nk ubah diri jadi baik, yg sedang berjalan dgn kebaikan, yg dok pernoh berhenti menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran, tetapi dlm mase yg sme mnghadapi segala mcm kesusahan.

Bile kite nak jadi baik, orang kate kite ' eleh mcm ah baik sgt '  ! Bile kite berkongsi kebaikan, org akan kate ' bajet alim ekpung ! Sabar.. Ayoh Cik kate ( Tuan Guru Haji Abd Hadi ) , perjuangan Rasulullah laagi hebat lagi byk halangan. Sesiapa yg dlm proses baiki diri, menyuruh kebaikan, yg mana diri pun dok selayaknya dgn  digelar alim/soleh/solehah/baik atau sebagainya... Kuat ! Be Strong ! Allah menjanjikan kemenagan kpd awak dekat akhirat nanti. Di mane semua org masa tu menghadapi yaumul nadamah. Hari penyesalan.

" Menyesalnya aku dok buat kebaikan atah muke bumi mase aku masih hidup"
" Menyesalnye aku dok berkongsi kebaikan dlm fesbuk aku,
  malah aku memfitnah org dgn segale mcm keburukan "
" Menyesalnye aku kerana kecundang dlm perjuangan Islam "

Semua menyesal ! Okay. Sy nk berkongsi tentang sedikit coretan dlm sirah Perjuangan Rasulullah.

Suatu hari Rasulullah berjalan untuk pulang ke rumah. Ketika dlm perjalanan nk memasuki rumah Baginda tu, Baginda tengok ade orang letakkan kaca dan najis di laluan Baginda tu. Tapi Nabi sangat sangat bersabar dan mengalihkan sisa-sisa itu. Kemudian esoknya Nabi lalu lagi di tempat itu, Nabi dapati seorang perempuan tua yg meletakkan kaca dan najis tersebut. Rasulullah kite kan hebat ? Baginda melakukan hal yg sama. Tetap bersabar dan mengalihkan kaca dan najis tersebut. Sampai la suatu hari Nabi lalu, tapi tiada kelihatan najis dan kaca di situ. Nabi pelik. Nabi pun mendapati perempuan tua tersebut sakit. Kemudian Nabi menziarahinya. Nak tahu lagi ? 

Nabi siap memasak air tau utk mengubati perempuan itu. Mulia sungguh Rasulullah kita tu. Perempuan tersebut menangis kerana dia fkir apakah insan yg semulia Nabi dpt bersabar dgn perbuatannya tu. Lalu perempuan tua itu memeluk Islam.... Happy ending !!! hehe..

Tengok ? Bagaimana hebatnya perjuangan Rasulullah ? Tu tak cerite lagi pasal Nabi diarahkan bunuh, ditawarkan perempuan, diberi bermacam-macam harte untuk menghentikan perjuangan Nabi. Kite ni setakat baru org kabo " bajet alim, eleh mcm baik sgt , mung hal mung aku hal aku ! kubur masing² ! " . Kite nok bersedih dh ? dah dah... jadi kuat jadi kuat ! makin byk ujian makin kuat kite ! 



Teruskan Berjalan Dalam Kebaikan ye Awak,
Jangan pernah berhenti mengejar pelangi, 
Walau panas terkadang membahang,
Walau lidah menumpaskan pedang,
Satu hal yang perlu awak pegang,
Allah Bersama Perjuangan Awak !
- Pengejar Jannah Ilahi

Kerinduanku Rasulullah....

Assalamualaikum ! Hehe, saje je ambe letok srikandi solehah berniqab biru sebeloh ning.. Nok bagi semangat sikit bace.. kihkihkih.. Okay entry kali ni ambe nk berkongsi sedikit sebanyok psl Sirah yg ambe pasti kite sume tahu. Tp tahu nye mase bulan pose je, mase bulan dok pose jeng teruh abih dok ingat bende. Peristiwe mende ?

 Peristiwa Perang Badar yang berlaku 17 Ramadhan di mana tentera Islam hanya seramai 313 orang dipimpin Rasulullah melawan 1000 tentera kafir pimpinan Abu Jahal laknatullah. Berbekalkan kekuatan dan semangat serta laungan Allahuakbar dan Laailahaillallah. Rasulullah dan ahli badar telah berjaya mengalahkan tentera kafir. Okey takbuh cite banyok cume nk kongsi se bende dr isi2 kuliah jumaat Tuan Guru Haji Abdul Hadi. 


Ahli Badar adalah semulia-mulia manusia Allah letakkan sbb sanggup tinggalkan segala harta, isteri dan seluruhnya untuk menegakkan Islam. Walaupun Saidina Usma tak dapat ikut perang, kerana terpaksa merawat isterinya yg sakit, tetapi Rasulullah tetap menyenaraikan beliau sebagai ahli badar . Allah memuliakan tentera ini dan berkata," buatlah apa sahaja, Aku akan ampunkan dosa kalian. 

MasyaAllah, hebatnya mereka di sisi Allah. Pengajaran di sini ialah " waktasimu bihablillah, wala tafarroku " . Hendaklah kamu berpegang dgn tali Allah, dan jangan lah berpecah belah. Ayuh sama sama umat Islam kita jgn duk sibuk nak baloh, meh duk same sbgai satu benteng yg kuat utk Islam, tanam niat utk mati syahid walaupun kite NAKUT PAHIT !

Tuesday, 11 September 2012

Layakkah Aku Untuk Dibelai Manusia ?

Rintihan - Aku Si Kucing Kurap

Hidup ku ibarat mencari sebutir nasi yang gugur..
Untung-untung dapat bertemu dengan insan pemurah..
Pasti berbeza hariku dengan yang biasa..
Kadang pula malang menimpa bertemu dengan manusia yang angkuh..
Kalau tak diusir.. Aku dipukul...





Aku tahu aku kotor atau lebih teruk jijik..
Dan bukan niatku untuk menggangu atau membuat kacau..
Tapi terkadang kelaparan menghimpit diri...
Memaksa aku untuk meminta-minta walau secara paksa..

Tak ku pinta diri ini dipelihara..
Cukuplah sekadar rasa simpati.. 
Janganlah aku dipukul..
Kasihanilah aku...

Namun.. aku bersyukur..
Kerana masih ada insan yang prihatin..
Dan dengan alasan ini aku meneruskan hidup..
Menmpuhi dunia yang penuh dengan duri ..
Kian menusuk aku saban hari saban waktu..
Tapi aku percaya di celahannya masih ada sinar pelangi..

Walau aku hanya Si Kucing Kurap...

Sunday, 9 September 2012

Biar Dia Berbicara...

Biar Gambar Berbicara
" Kata orang, hidup sang tua kerana harganya sebuah mudi,
Di sini, aku dapati mudinya nyenyak dirantai berahi dunia,
Perkasa seorang pahlawan tengelam dek kerana nafsu mereka,
Lalu berani melontar ! Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !
Banggakah kalian akan jajahan ini ? 

Kemudian, kerdip langkah membawa aku,
Di celah-celah hiba dan kelatnya kota,
Kelihatan sang tua riang bersama rezkinya,
Detik berlari mengisi kekosongan hati,
Dahaganya mudi akan nilai,
Nilai sebuah MERDEKA.
Yang ada, hanya laungan.
Yang ada hanya sepanduk,
Kononnya Aku lah merdeka !
Sunyi.
Aku yang merasainya.

Saturday, 8 September 2012

Hampirnya kita kepada kehancuran dunia..

Bismillahirahmanirrahim.. Assalamualaikum sahabat-sahabat yang beriman..Bergoncang, Kematian ngeri, Mayat bertaburan, Gunung beterbangan, Laut melimpahi bumi.. Itulah yang akan berlaku seketika lagi. Percayalah, sudah terlalu hampir. Anda dapat lihat sendiri apa yang berlaku dengan dunia sekarang bukan ? Tapi, kita sendiri yang memilih untuk membutakan mata dan memekakkan telinga apabila orang berbicara mengenai K I A M A T sedang mereka tahu ia sememangnya akan berlaku. Bila ? 

" Dan sesungguhnya ilmu berkenaan bila berlaku kiamat itu hanya ada pada Allah, dan sesungguhnya aku hanya pemberi peringatan " - Al Mulk 26

Pada perkongsian ini, Inshaallah, terdetik hati aku untuk merintih, mengingat , dan mengajak sahabat semua untuk kembali kepada Qanaah kita sebagai orang yang akan mati, akan menghadapi hari kiamat di mana hari penentuan amal kita sama ada toriqan ilal jannah, atau toriqon ila nar..

Hari Kiamat Itu Sudah Terlalu Dekat
Dari Abu Sa'id al-Khudri, ia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :

" Demi Dzat Yang nyawa ku ada di Tangan-Nya,kiamat itu tidak akan terjadi sampai ada binatang buas berbicara kepada manusia, cambuk dan tali kasut seseorang akan berbicara kepadanya,lalu pahanya akan memberitahukan kepadanya mengenai apa yang diperbuat oleh isteri sepeninggalnya " - Riwayat At-Tirmidzi

Sepuluh Tanda Kiamat
Dari Hudzaifah bin Usaid al- Ghifari, ia berkata, 'Telah datang kepada kami Nabi pada saat kami sedang bermuzakarah, maka Baginda bersabda :

" Apa yang tengah kamu bicarakan ? " Mereka berkata; " Kami sedang mengingat Hari Kiamat. " Beliau bersabda; " Sesungguhnya hari kiamat tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda-tanda. Kemudian beliau menyebutkan tentang azab, Dajjal, Binatang besar, munculnya matahari dari barat, turunnya Nabi Isa, Ya'juj dan Ma'juj, tiga gerhana, iaitu gerhana di barat, gerhana di timur, dan gerhana di jazirah arab, dan yang terakhir adalah api yang keluar dari Yaman yang mengiring manusia ke tempat perkumpulannya. " Dalam riwayat lain; " Apu yang keluar dari jurang ' Adn mengiring manusia ke tempat perkumpulannya." Dalam lain riwayat, tanda ke sepuluh adalah angin yang melempar manusia ke lautan "

Jadi, sejauh mana anda yakin anda akan selamat daripada azab yang Allah telah janjikan kepada kita ? Sebanyak mana amal anda yang ingin dibekalkan sementara menunggu untuk dihisab ? Tanya hati kecil anda, tanya iman anda.. Sesungguhnya anda orang yang sangat beruntung kerana masih diberi ruang untuk bernafas di bumi Allah. Untuk apa ? Illa liya'buduna Allah... Barakallahufikum...


" Tatkala manusia riang dengan telatah hiburan dunia yang begoncang, mucul kamu sang kelat berdiri bak kemuncup untuk meratah perjuangan akhirat... Teruskanlah merintih kepada Cintamu sahabatku... Allah di hatiku... " - Pengejar Pelangi Allah

Friday, 7 September 2012

Bersangka baiklah sahabatku..

Assalamualaikum member² gua yg baik lagi beriman. Alhamdulillah ala kulli hallin.. Hari ning Allah masih beri izin untuk gua menulis sedikit perkongsian cerita yg gua yakin mesti lu org sume pernah kene.. Serius kali ni gua tanak cerite panjang² pasal mesti memalam ni malaz ekau nak baco hah. 

Okay.. cerite ni bertajuk .. - Gua Rock Gua Beriman -


Ade la sorang remaje ni member gua . L E L A K I . Yg namenye lelaki, mestilah lasak kan ? Okay nak dijadikan cerite satu hari ni member gua ni ikut satu lawatan pergi KL & Melake. Actually member gua ni excited sgt kot nok gi lawatan. Maklumlah berape kali je buleh sapa Kole Lumpor. Oke. Die ni nak kate jentel, taklah sgt. Tapi die mmg sgt sgt suke berguran and makin someone smile. Dgn jokenye lawaknye, perwatakannye.. Bagi gua, mcm makhluk asing pun ade.. Tak meced, pasaipa ? Pasai nak kasi semua org happy dan gua yakin jauh dari sudut hati dia, dia ada satu atau mungkin seribu kesedihan yang terlindung di sebalik senyuman dia.

Okay. Dress look die ala tak nampak mcm alim langsung ! Serius. Kalau aku jadi awek, aku akan cakap, ' eleh laki ni same je macam laki laen ! Bukan lelaki yg baik. But siapa kita kan nak menilai manusia di saat Allah setia melihat hari hari manusia bekerja sebagai hamba. Dlm pade die nih bercakap, bergurau, bermain dan segale jenih ber lagi ah, akan ade je org yg mencemuh die, menegur bukan pade carenye kt die ni. Aku sendiri tak tahu mcm mana die rase. Kdg2 aku juge lihat die sendirian, termenung. Barangkali memikirkan org yg selalu menjatuhkan die walaupun org tak tahu niat dia.

Allah maha Hebat, Maha Tinggi.. Allah punya kuasa nak tunjuk kan betapa silapnya penilaian manusia ini. Dont judge a book by its cover . Bahkan dalam Quran sebut Allah jadikan manusia itu bermacam macam adalah untuk kita saling berkenal kenal antara satu sama lain. Bukan menjatuhkan sesama sendiri. Nak dijadikan cerite, bas yang dinaiki ni berhenti pada satu persinggahan utk solat dan makan. Remaje tadi ni memulakan langkahnya dengan doa..

' Allahumma jaalna minna naajihin, wa amaluna amalan solihin, wa ibadana ibadan mukhlisin, wa zunubana zunuban musta'firin ' ...

 Pada solat magrib dan isyak itu, dia memberanikan diri untuk menjadi imam walaupun dia tahu dia bukan org yg baik, ada kisah silam sendiri, asal org jahat, tapi at least dia cuba utk jadi baik kerna org yg masuk syugra itu dengan mcm² cara. Ada yg senyum, ada dengan perang, ada dengan mendekati hadiqotul jannah. Mungkin kelebihan yg Allah beri kepada remaje ni, dia boleh mengalunkan alunan al-quran dengan indah sekali. Merdu sekali alis alis irama surah Al mulk bacaannya pd malam itu. Mungkin kerna itulah melembutkan hati para pencemuh para penilai yang bijaksana utk mencari cari siapa yg menjadi imam pada malam itu.

Selesai, waktu makan. Seorang wanita bertanya kepada sekumpulan remaja yg menjadi makmum itu tadi. ' Sape imam tadi ? ' Jawab seorang lelaki, ' dia ! ' .. lalu menunjukkan ke arah remaja itu. Dengan sayu sekali wanita tadi berkata , ' Ya Allah sejuknya hati akak... tak sangka pulak awak yang jadi imam.. sedap bacaan awk sambil berseloroh nak bertanya dah ada orang ke belum ? Wanita itu memandang dari atas sampai bawah lelaki itu. Pakaiannya ala ala rockers.. seluar ketat, baju tshirt. Rambut pun kusut masai. Lelaki baik ke ? Ye. bukan lelaki baik, tapi cuba jadi baik kerna itu yg terbaik. Sebaliknya org yg jahat adalah yg merasakan diri dia baik.  Allah maha adil kan ? satu kelebihan lah buat remaja ini kerana suaranya mampu melembutkan hari manusia utk mendampingi Allah dan Al Quran.. 

Moralnye, ' la yaskhor kaumun min kaumin asaa an yakuna khairan minhum ' ..Maksudnye, janganlah kamu mencela sesuatu kaum itu, kerana barangkali mereka yang dicela itu lebih baik daripada kamu. Ada lagi satu ayat mafhumnya,' jangan lah kamu bersangka buruk. Kerana separuh daripada sangkaan kamu itu adalah daripada hasutan jin'. So, mari kita ambil sebagai renungan... setiap org dikurniakan kelebihan dan kekurangan yang sama adil daripada Allah.. Yang menjadi bezanya kita sendiri. amal kita, mentaliti kita. So beringat termasuk aku, lepas lepas ni.. jangan bersangka buruk pada org... semua org baik. tapi kita sendiri bukan org yg baik yapi cuba untuk jadi baik.. 


" Robbana hablana min azwajina wa zurriyatina qurrota a'yun
waja'alna lilmuttakina imaama.... "

- Sang pengejar pelangi srikandi solehah..-

Thursday, 6 September 2012

Pengejar Pelangi Cinta Remaja ?

 Perghh ! Dengor tajuk pun geli gelenya doh berase op ? Haktuihhh...
Assalamualaikum abg,kakok, shbt² yg rock dan beriman... Kullu antum bil khoir..

 Semoga Allah selalu memberi kebaikan kt antum semua.. okeh dah.. dakyoh nok panjang² sgt muqoddimah.. Tajuk atah tu saye brase kene tukor.. Lagi sesuai kalu kite bubuh " How to Approach Jodoh Minal Allah ? Ke guane terr ? Saye tujukan khas entry ni ke soleh/solehah yg namanya R E M A J A.


No <3 untill Akad ?  Why ?!
' Apelah ! org nok bercinte pun maroh..amende ahu ! ikut org ah ! duli ke mung ! kubur mung suku kubur aku suku ! '

Ish3.. sabor.. kite perhalusi dulu bakpe agok² kluor quote gini, bukang aku tulih ae.. kahkahkah.. Bakpe Allah larang remaja bercinta sebelum kawenn ek ?
  1. Sbb mase zaman Rasulullah, Baginde dok ajor pun bercinte sebaliknye shbt yg berkenan satu sama lain disuruh merisik dan seteruhnye akad.
  2. Sebab roliknye manusie mcm kite ni lebih dekat kpd Zina disebabkan bercinte - bermesej,berdating, berpimpin tgn aww..
  3. Sebab kalu mung brcinte dgn org tu belum tentu mung akan kawen dgn semek tu..dolloh tu.. 
  4. Sebab dgn bercinte akang hilang nikmat selepah mung kawen, doh mase bcinte mu pegang abih doh mu nok pegang mende lepah kawen ? Pgg meseng nyor ? ke guane ?
  5. Allah nk bg remaje mcm kite belajor berjihad dgn nafsu, sekirenye berjaye Allah akan beri nikmat bahagienye ade isteri ade suami sweet aww aww aww ikut acuan Islam.



Doh tu nok wt guane nyer dokleh nok bercinte ??  

     






Takdok wt guane mung gi tanye bilal Kapung Tok Imam Lapor ow nok wt guane bhahaha.. 
dok pun mung gi meseng nyor ah bira lokang .. 

Okay.. sebenornye.. fitrah manusie ni Allah jadikang belake seme ade rase utk berkasih syg.. ada rasa untuk suke ke seseorang dan jugok rase nk bercinte.. Kite dokleh lawan fitrah, tapi kite kene follow the path with the right flow, fuhh... buleh tahang kire aku skiping .. kaloh mad said..  Do we have any other option ? Yes..  ! 

1) FIGHT ! 
Kite lawang dan berjihad dgn nafsu yg bekocok kocok dalam diri kite utk brcinte dan seterusnye pilih jalan mungkar.. then mcm mne dgn pasangan kite tu. Kalu dok tahan sgt sapa tgok mesen nyor pun bernafsu.., Rasulullah sarankan supaye kite berpuasa..

2) SABAR & PERBAIKI DIRI slow²
 Knp ? Kerana tiap-tiap manusie ni Allah janjikan doh.. sape hok bersabor, hok pilih utk perbaiki diri agar menjadi khairul ummah, die akan dapat cinte hati die se suwi suwitnye.. bukti ? 
" Perempuan² yg jht utk lelaki² yg jht, sedangkan prempuan yg baik utk lelaki yg baik dan sebaliknye,mereka ini bersih daripada fitnah org dan mereka beroleh ampunan dan rezeki yg mulia iaitu syurga " -An Nur 26

3) ISTIKHARAH & DU'A
Perlu ke ? Yes.. dlm dunia ni semua doh ditakdirkan utk kite, kite dpt jodoh yg jht ke, kite ditemukan dgn org yg saloh ke.. But, satu bende yg boleh menghalang takdir adalah doa.. itu kata ustaz Tuan Othman sy.. so kite ni walaupun jht, bukan kalangan org yg baik baik, take jgn risau jgn bimbang.. amalkan slow², sdikit demi sdikt perkara nom 2 tuh.. dan seterusnye sntiase doadan istikharah kpd Allah moga Allah cintakan kamu dgn jodoh yg mencintai Allah.

4) BERKAHWIN - Jalan yg Rasulullah suka, Allah laagi suka.

 Nok nikoh guane takdok duit sekepeng nih! 
Takdok duit nak nikoh ?? Rilex.. sebab Allah berjanji sape hok berkahwin kerana nk menjaga agama dan jaga fitnah jaga pandangan mate.. Allah akan beri rezeki.. bukti ???

' Dan nikahkanlah org² yg masih membujang di antara kamu, dan juga org² yg layak menikah dari hamba². Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan  kpd mereka . Dan rezeki Allah maha luas dan Allah maha mengetahui ' - An Nur 32

' alaa.. macam mana nk kawin dok sedia lagi. 

Okey ace mung kabor ke aku bile mung nok sedie ? bile ?! takkang ade mase hok sesuai bila mana mu sudoh bersedia sbb lagi mu belajor byok, lagi banyok mu dok tahu.. doh mende kene buat ? Sahut cabaran Rasulullah ah ! dgn berkahwin lah mung akan rase utk mnjadi seorang yg bertanggungjawab kerana mung punye seorang jodoh yg mu kene bimbing dan mu kene taat. Dgn berkahwin lah akan buat mu ready ! Tapi syaratnye mu kene jugok dulu dalami ilmu² yg akan tolong mu kekgi.. mu kene tahu mcm mcm bab. Kate Ustak Azhar.. tahu asas pun dakpe dlu sebagai syarat mu nk kawin awal..inshaallah mu akan berjaya.. 

' Brg siapa berkahwin pd usia muda, maka menangislah syaitan. Mereka berkata, Aduh ! agamanya telah terpelihara daripada celaanku ' - Rasulullah SAW

Sekian . Barakallahu lakum bil khoir . Jom kite beki diri slow slow !!

Senyum Santai emi - Tadi aku niat doh nok tulih pendek je, base guh ralek sgt nok naip sapa larat bowoh ni pah panjang sgt.. mitok maaf krana ambil sdikit mase kalian utk bace entry yg pnjg.. Inshaallah entry ni bermanfaat utk kite sbgai seorang insang yang tgoh berada di tahap prime time , yg selalu bermain dgn emosi sendiri, yg sentiasa dihasut oleh syaitan yg bekerja di 7 eleven.. iaitu REMAJA. Jadi, ayuh ! termasuk aku hilmi syukran bin mohd rashid dan semua semua.. ayuh beruboh slow slow kerana kite semua bukan org baik, bukan org alim, bukan org yg dijanjikan syurga, tapi kite usehe utk jadi baik INSHAALLAH.

Ya Allah, Cintakanlah Aku dengan Srikandi Solehah yg setia MencintaiMu Ya Allah..

Buat bakal jodohku,
Bersabarlah, Bermunajat dan Beristikharahlah kepada Allah,
kerana aku juga sedang memperbaiki diri ku,
agar bisa jadi Imam yg terbaik buatmu 
dan seterusnya anak-anak kita..
untuk aku pimpin kamu ilal Jannah
Inshaallah.. - bakal suamimu