Monday, 4 June 2012

Andai mereka mati besok ?

Kalau Ayah dan Ibu aku Mati , Macam Mane Dengan aku ?
Assalamualaikum, sahabat-sahabat, adik kakak semua. Sayang ibu ayah anda kan ? Semue bederu-deru jawab saayaang.. Tole ubi pong jawab sayang.. Sy tanye lg, mane sayang ibu ayah anda dengan gepereng bopereng anda ? Semua jawab.. " ish, mestilah ibu bapa ! " .. Berapa kerap anda bgtahu anda sayang ibu bapa anda berbanding pakwe makwe anda ? Hah tole ubi ?


Alhamdulillah, aku melafazkan tahmid kpd Allah kerana hari ini, saat ini,  Allah masih lagi memberi rahmat dengan meminjamkan nafaz kpd aku, juga kedua umi dan ayahku. Semua, syukurlah kejap.. Ucap Alhamdulillah tak ambik mase 3 jam pun kan ? Kalau sy beri gambaran kpd kalian, Kalau Ibu Anda Mati Besok Mcm mane ? Kalau Ayah Anda Menghembuskan Nafas Terakhirnye Besok Mcm Mane ? Andai kate mereka mati malam ini macam mane dengan hari awak esok dan seterusnya ? Cube tanye diri kalian...

-Bile kali terakhir aku buat umi ayah aku senyum ?
-Bile lagi aku boleh buat mereka menangis kerana kejayaan aku ?
-Bile lg aku boleh peluk dan ciom kuat-kuat umi ayah sy tanda aku syg mereka ?
-Pernahkah ibu menangis kerana merisaukan keadaan aku ?
-Pernahkan ayah aku bersusah payah mencari duit semata-mata utk membeli keinginan aku ?

" Sesungguhnya tiap-tiap yang mati itu akan menyesal " .. Yang tidak berbuat baik kpd ibu bapa mereka, akan menyesal . " Kalau aku tahu ibu aku akan mati, aku nak cium die setiap hari " , " Kalau aku tahu ayah aku mati besok, aku takkan buat ayah menangis krn kebiadaban aku semalam " . See ? Semua menyesal.. Syaitan pun akan kate , jangan bace tafsir ayat Quran kat bawah ! Buang mase ! 

" Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya tidak menyembah selain daripadaNya. Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripadanya, atau kedua-dua sekali, telah sampai umur di bawah jagaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka ( sebarang perkataan kasar ) sekalipun perkataan " uhh " dan jgnlah engkau menenking dan menyergah mereka tetapi katakanlah mereka ( perkataan yang mulia ). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belah kasihan dan  kasih sayangmu, dan doakanlah mereka dengan berkata : " Wahai Tuhanku, cucuri lah rahmat kpd mereka sebagaimana mereka telah menjaga dan mengasihiku sewaktu aku kecil "  - Surah Al-Isra' : 23 & 24 

Saat ini, ketika ini.. anda tentukanlah. Berfikirlah. Sejauh mana kasihnya anda kepada ibu bapa anda. Sy bg contoh yg mudah, hari ni 4 Kali sy text gepereng sy bgtahu " i love you " .. Tapi, hari ni sy bagitahu sekali je sy syg ayah ibu sy. Ataupun lebih teruk, sy tak bgtahu pun. Lupe ! Minggu lepas, sy bg hadiah dekat pakwe sy sempena birthday dia tau, sweet sgt ! Tapii, minggu lepas sy lupe hari lahir ibu. Waktu tu, dlm hati ibu sebenarnye bergenang air mata kerana memikirkan tiada sorang pun anakku mengingatiku. Mereka lebih mementingkan orang lain daripada aku yang melahirkan mereka ke dunia ini. Menjaga dan mendidik mereka..

Kalau besok mereka tiada lagi ? Ape kate-kate terakhir kite nak cakap, nak bgtahu kite nak DSLR ? Nak bgtahu kononnye kite syg mereka ? Takde gunenye dah.. so, mulai dr saat ini.. Jom kite set dalam minda kite. Aku nak start concern pasal ibu bapa aku ! Mulai hari ini, aku nk ucap byk kali yg aku syg umi ayah aku ! Dalam sujudku doaku aku akan mendoakan kebahagiaan mereka ! .. Tahukah anda, org zaman sekarang kan, bile kite sebut berbuat baik je mereka akan jawab . " Bagilah duit kat diorang, tanggung diorang pulak. " Hey tole tole ubi, mung tahu dok Yahudi pung bagi duit kt mok pok diorang , Yahudi pung jage mok pok sek die. 

Salah satu amalan yang tidak terputus adalah " doa seorang anak yg soleh/solehah " ... So meh kite check and balance deh, kut-kut ada batu dlm hati kite ning sapa lg kasihkan bopereng gepereng drpd ibu bapa kite.. Mohon maaf kalau ada yang kasor, ( biase ah bahase ganu mmg kasor, dgn org puang je lembut wakaka ) ..Assalamualaikum                                                                                             - coretan hati kecil si tole ubi



Sunday, 3 June 2012

Meh senyum santai..

Assalamualaikum..tengok kuceng sebeloh ni, sedak je tido op ? Ape kabo semue sahabat-sahabat, teman seperjuangang yang dirahmati Allah sekalian.. Meh sekalian kite bertahmid kpd Allah, Alhamdulillah sebab saat ni, saat kalian membace mende yg sy tuleh ni, Allah bg lg nikmat utk kite bernafas, pulok tu Allah bg lg nikmat utk kite melihat .. kan ? Kalu dok mane buleh bace bende sy tuleh ni.. uk aloh, ke guane Jkk ? So Alhamdulillahi ala kulli hal.. 



Sy berase-berase lame jamang doh sy dok menuleh op ? Ade dok perasang ae, ke sy sorang je perasang sekor .. malu guh. Tapi dakpe ah, bukang sy takmboh tulis benor.. Sy takdok mase sbenornye dek kerana ruang dan waktu yg Allah bg skjp je kt kite. 24hb Mei yg lepas adalah merupakan hari lahir saya. Tepat jam 9 pagi, insan yg berkelana di bumi Allah bernama Hilmi Syukran mulai keluar dr kepompong rahim Che Darisah Che Nik setelah 9 bulan duk main Futsal dlm perut umi. Saat itu jugalah umi bertarung nyawe dengan harapang supaye Emi dpt melihat dunie ini dengan pinjaman nafas drpd Allah. Amboi sedak pulok sy cakak op ? Wakaka.. Sebenornye entry kali ni bukan sy nok tulis sgt tp sekadar menulis utk mencari diri, mencari erti.. Dengan kate hok senangnye, santai-santai jelah sy tulih ni .. Hee..

Alhamdulillah, Allah mendengar rintihan kite.. Kasehnya Allah kt kite dgn bg rahmat dan ruang .. Untuk kite buat nape ? Gi ngorat awek hok duk bira sejid ke ? Ke gi mngumpat mencela kwn-kwn kite ? Dokk.. Allah bg lg ruang utk kite bertanya diri kite ning, kite ni dr mane ? Skrg buat nape ? Dan nok kemane ? Adik, abng kakak yg dikasihi Allah.. Sy selalu ingat akan pesan drpd seseorang ni. Dlm hidup kite, igt 3 tujuan. Aku dari Allah. Aku nok bersame dgn golongan ulama' utk cari bekal dan redha Allah. Dan finally, aku nok balik ke kapung halaman yang dijanjikan oleh Allah iaitu surga abadi, bukan abby abadi mahupun aby yus.

Ape kate op, mule dr saat skrg ae.. kite igt sopmo bende ni ? kite buleh doh mule operasi mencari diri kite. Contohnye, sy cari diri sy , ning hilmi mung derhake dok ke Allah skrg ? Mung buat kerosakan atas muke bumi Allah dok ? Mung jage solat 5 wktu dok ? Mung nok jadi umat yg lalai ke ?
Haa..kite tanye sokmo diri kite gtu, Inshaallah slow slow kite akan rase tersentuh dengan nape ? Dgn Fitrah. Psl ape sy kate fitroh ? Sebab fitroh nye manusie ning baik. Bile die lalai,berbuat maksiat, die sebenornye doh lari dr fitroh dijadikan die. Allah kate...
 " illa liyakbudunaAllah" .. 

" Tidak Aku ciptakan Jin dan manusia kecuali utk beribadah kepadaKu " .. 

So bile manusie tu merenung kembali dan ingin balik kpd Allah.. Die sebenornye telah kembali kpd fitrahnye sendiri.. Izing sy undur diri dulu deh lewat doh ning sy nuleh.. Atu pung tido doh mase mase gini.. Assalamualaikum..
- coretan hati  kecil si tole ubi