Friday, 13 September 2013

Suami Yang Baik, Dambaan Hati Seorang Isteri ?

Assalamualaikum sahabatku yang baik. Alhamdulillah hari ini kita masih di dalam jagaan Allah dan syukur pelangi ini masih lagi mampu menari di celah-celah Langit Ilahi. Suka lettuw tengok tajuk ataih sana pun dah tau ceq nak ceghita pasai nikah kawin..

Inshaallah dlm coretan kecil ini, kita tengok sikit apa tips yg Nabi habaq dekat kita tentang lagu mana nak jadi suami yg baik, dan isteri yg solehah..


Apa ciri-ciri seorang Suami yang Baik ?

" Org² mukmin yg paling sempurna keimanan mereka adalah org² yg paling baik akhlak mereka dan sebaik-baik kamu adalah yg paling baik kepada isteri mereka " ..

Kalau kita nak cerita satu² ciri² suami yg baik ni, sampai pru lagi skali pun tak abih. Tp apa kata Nabi ? Simple. Suami yg baik adalah dia yg paling baik dgn isterinya. Adapun segala ciri-ciri yg baik yg diinginkan seorang isteri itu, maka itu lah yg patut ada pada seorang yg bernama Suami..

Lelaki kena ingat, isteri ini adalah amanah Allah pada kita. Di akhir nanti, Allah akan tanya segala macam perihal bagaimana kita bawa isteri kita, ke Syurga atau ke Neraka ? 

Sebab Allah dah pesan awal² dalam Al Quran, lelaki itu pelindung bagi wanita. Jadi wajarlah jika wanita inginkan seseorang yg boleh bimbing mereka, bangunkan mereka saat mereka rebah, dakap mereka jika kepenatan, bimbing mereka andai mereka lemah, dan iringi mereka dalam perjalanan mencari Syurga Allah. 

Bagaimana pula untuk menjadi Isteri yg baik, penyejuk mata bagi suami ( Qurratun Ain ) ?

Nabi sebut dalam banyak Hadis yg menceritakan bagaimana tanggungjawab seorang Isteri buat suami. Dan dalam byk² Nabi sebut, kata kunci dia simple. TAAT. Seperti di dalam suatu Hadis Nabi sebut,

" Isteri yang solehah itu bila kamu si suami memandang akan dia, kamu akan merasa gembira. Apabila kamu menyuruh dia, dia segera mentaatinya. Dan apabila kamu tiada, dia menjaga diri dia" 

Masyaallah, simple je Nabi cakap tp makna dia cukup dalam cukup luas. Nabi nak cerita betapa tinggnya nilai sebuah ketaatan pada seorang suami sehingga Nabi kata, andai seorang manusia boleh sujud sesama manusia, aku akan menyuruh seorang Isteri sujud pada suaminya. Ramai wanita tak tahu, andai dia taat kepada seorang suami, amal dia adalah menyamai setinggi² amal yg seorang suami buat. Ini Nabi sendiri yg bagitahu. Dan wanita, anda patut tahu. Andai anda taat pada suami, anda sudah tergolong dalam salah satu ciri² wanita jaminan Syurga Allah. Eh, betul ka ? Betul. Nabi yg cakap..

" Sekiranya seorang wanita itu solat, berpuasa, menjaga kehormatan serta taat akan suami, maka masuklah ia ke dalam syurga melalui mana² pintu yang dia sukai " ..

Wanita, kamu juga kena ingat. Suami ini, juga adalah amanah Allah untuk kamu untuk kamu jaga, untuk kamu sayangi dia seadanya kerana jeritnya dia, lelahnya dia dalam memikul tanggungjawab sebagai orang yang akan membawa kamu ke Syurga. 

Maka, apa sudi jika kiranya kamu wahai Isteri, kamu taati dia semahunya, belai dia saat dia kepenatan mencari sedikit rezki buat kamu, jadi penyejuk mata buatnya, dan dakaplah jasad dia selagi dia masih bernyawa.

Semoga coretan kecil dicatat sebagai suatu kebaikan di sisi Allah sekaligus memberi inspirasi supaya kita semua mencapai " Keluarga Raudhah, Keluarga Sakinah "

Inshaallah.











Thursday, 5 September 2013

Dekatnya Kita Menuju Hari Kehancuran Dunia..

Assalamualaikum shbt², semoga kalian selalu di dalam lindungan Allah. Tahukah anda, setiap hari maut sedang menjenguk kita ? Nyawa kita sedang menanti utk diratah sedahsyat dahsyatnya, dengan lebih mudah iaitu Sakaratul Maut. Oleh sebab itulah, Nabi kata mati ini kiamat kecil bagi kita. Tp kita duk tanya, dah kalau mati itu kiamat kecil, mcm mana pula dengan Kiamat yg sebenarnya ? Hari hancurnya dunia ?

Hm, nak tanya ni. Macam mana eh, gambaran keadaan pada hari itu ?

Allah cerita begitu byk gambaran kiamat di dalam Al Quran, iaitu pada hari itu gunung ganang akan bergoncang, beterbangan. Laut akan menjadi panas, kemudian melimpah bumi. Bintang² akan jatuh beguguran. Matahari akan hancur sedahsyatnya. Ketika itu, semua akan mati di dalam keadaan yg ngeri. Manusia² akan lari daripada org² yg dia sendiri sayang. Ibu akan lari tinggalkan anaknya. Isteri akan lari tinggalkan anak²nya. Wajah manusia ketika itu kebiruan kerana sangat takut. Ada yg tertunduk ke bumi. Ada yg berseri-seri. Semua manusia akan dikumpulkan untuk menghadap Allah..

Allahurobbi, ngerinya. Kemudian, bagaimana keadaan manusia ketika itu ?

Nabi cerita, pada hari Kiamat, manusia akan dibangkitkan dlm keadaan telanjang, mcm mana dia lahir, mcm tu lah dia dibangkitkan. Waktu tu, manusia akan sibuk dgn hal sendiri, memikirkan dosa² yg dah dibuat, sehingga tak ada masa nak lihat org lain. Nabi jugak cerita semua org akn berpeluh. Ada org akan tenggelam dgn peluhnya sendiri. Kemudian, manusia akan dipanggil dgn namanya sendiri. Lalu manusia demi manusia akn menghadap Allah utk ditimbang amalnya.. Nabi sendiri cerita bahwa Nabi sendiri rasa takut bila lihat manusia ditimbang amalnya oleh Allah. Kalau kebaikan melebihi kejahatan, maka dia akan selamat. Tetapi jika kejahatannya melebihi kebaikan, maka dia sendiri akan diheret utk dihumban ke NERAKA. Nauzubillah..


Ya Allah, takutnya.. mcm mana manusia disiksa di dalam Neraka ?

Di dalam Al Quran Allah sendiri yg cerita, manusia di dlm neraka itu diseksa dgn pelbagai siksaan yg ngeri. Ada manusia diberi minum dgn nanah, air yg beracun. Bila dia minum, usus dan daging² perutnya akan terburai hancur. Ada manusia cuba nak lari, tetapi dia didtgkn maut dari segenap arah, kemudian dia dhidupkn balik, lepas tu disiksa sampai mati, dan begitulah berulang²..

Sy ada dengar Hadis yg Nabi kata wanita ramai diseksa di Neraka. Bagaimana gambarannya ?

Betul. Nabi cerita ada perempuan, dia digantung rambutnya sehingga mendidih otak.Dan byk lagi gambaran azab yg Allah cerita. Ada perempuan, dia memakan badan dia sendiri. Dia gunting badan dia sendiri. Ada perempuan yg muak dia seperti anjing, ada seperti himar, keldai. Ada perempuan dia digantung lidahnya, diikat tgn nya ke blkg lalu dituangkan timar cair ke dalam tengkoraknya. Semua siksaan ini adlh krna dosa² tertentu yg telah mereka lakukan seperti berhias kpd lelaki bukan suaminya, derhaka dgn suami, suka mengumpat dan mencela dan sebagainya..

Allahurobbi... mari kita ambil pengajaran dan muhasabah daripada coretan kecil ini. Semoga menimbulkan keinsafan kepada saya terutamanya, dan semua sahabat². Belum terlambat utk pendosa semacam kita, bahkan harapan selalu ada. Nabi kata andai esok Kiamat, dan hari ini kita ada benih, maka tanam benih itu, belum terlambat..

" Andai penghuni Neraka itu diletakkan di dalam api dunia, 
nescaya mereka akan tidur nyenyak kerana kesejukan "
- Rasulullah saw