Friday, 30 December 2011

Idola Ku Ustaz Azhar Idrus..

Assalamualaikum sahabat² yg dirahmati Allah sekalian. Syukur Alhamdulillah, kite ni masih lagi diberi nikmat kehidupan hari ini setelah dimatikan semalam. Entry ni ambe brase suke je nop nulih pasal sorang insan ni, tahu doh mu tengok tebeng tajuk atah tu ..mu tahu ah piye, tp wt senyak doh ah aku nok wak saspen ae. Jeng..jeng..jeng..  Ustaz Azhar Idrus.. hoh,dengow name ni selok doh op ? mane doknye,dengan lawoknye,dengan ilmu bergune nye dea berkongsi dengan kite.. buat semue org terpikat untuk mendekati majlis ilmu hok die buat.. termasuk org² mude. Meh ambe kongsi sikit deh pasal latar belakang ustak yg kate die *tgok cermin muke mcm Leonardo Di Caprio ning., bahagian lawok die ade sopmo*


ustak azhar idrus mendapat pendidikan di sekolah menengah sultal sulaiman yg terletak di kuala terengganu. beliau tidak pernah bersekolah di mane mane skolah agame atau pondok madrasah dan sebagainye.
  • bersekolah si sekolah inggeris sultan sulaiman kuala terengganu hingga tingkatan 6
  • pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985
  • mulai belajar dan mendalami ilmu agama pada 1990
  • belajar secare tallaqqi lebih kurang dengan 8 org guru dlm tempoh 12 tahun
  • antarenye, tok guru haji mohammad zin pondok lubuk pandan wakaf tapai

Ustaz Azhar ni tinggal di Kampung Ladang. name je ladang pi dalam kawasan bando boh..Tengok, dok penoh belajo mane mane skoloh arab. doh org tnye, doh guane sapa jadi aalim gitu or ? * doh bakpe mu igt org skoloh arab je nop masuk syurge ? kite ni sume nok. jom kite kejo akhirat, sambil² kite cari dunie,.. takut kang zaman mude ni laro doh. tue ekgy berak nanang la.. kn jadi 3 generasi bodo kang. anok. mok. tok.....  wallahua'lam.. 




Jom kite tengok sket eyhh nape gok antare ilmu² ustak azhar kongsi nieh :


Pasal Mah Kawen Puang Koho Mahal 
part ni supoh lawok.. haha . sakit pangkal rahim aku suke tobak pung .. ustak kate.. bakpe la yg gi tiru sgt ke org rmai nop buat hntran mahal² tu.. ? Quran kate hop majoriti ni hok jahil.. Nabi kate seberkat berkat pkawenan adelah hok paling muroh mas kawen nye. doh mek, berape mas kawen ? " emm ite wak 5 ribu ah awe kapung ni wat 5 ribu belake" .. oloh mu gy ikot hok org rama bakpe ? ni puang hok bace fatehoh SIROTOLLABI ehhh 8 ribu. seribu sudoh ah.. gok tu, jari kaki PNJG PENDEK pnjg pendek ehh 9 ribu.. kn akad ni maknenye tok laki akn tnggung dose kite, bg nafkah .. doh guane yg nok bg mahal² nyer ? toler ubi lahh..ibarat nok jual kete ah.. nok jual kete kancel je. tnye nok jual berape ? " gini ah ite nok jual rm 140 ribu.. Doh , sape nok beli jepuk weh ? fikir² kan.. nk tahu lagii tgok video ni :



lawok op ? haha.. soheh soheh sorang sorang kerah keng doh suke.. kalu dok lawok , mati pucuk ah tu maknenye.. baek mu gi check molek. haha. 

Pasal zamang mude zaman lagho. 3 generasi bodo..haha
Hok ni meh ite pakak² tolok jauh deh mnde² yg melaghokan kite ni. hiburan buleh, tp biarlah berpada pade. nk hilang kn letih penat, buleh berhiburan. gane ? sekadar hiburan yg dibenarkan syarok. yg kdg² itu dinamakan hiburan, yg selalu itu namenye melalaikan. jom klik link  video kt bawah nie..


Pasa Bowok Gepreng Gy Dengor Kuliah
aku takmo cakak banyok. haha mu tgok je video ning.. sedak.. sekian saje deh dari ambe. yg betul dr Allah yg saloh dr pok mie toler ubi.. assalamualaikum..







Sunday, 25 December 2011

Gelagat Waktu Kecilku..

Assalamualaikum salam sejahtera salam satu malaysia haktuih.. sehad belake dop ? guane gamok org kite.. syukur belake deh sehad comey comey belake tuhh..lame brase ang dop apedek belog. entry ni emi nop tulis la pasal kenangan dan funniest moment ketike aku kecik. macang²..pale lekat celoh robok telebeseng lah ~ Nok tahu, aku ni mmg nano capor babey mase kecek. kalu org tganu ye fhm ah mksud nape. Nakal & Degil, lebeh kurang toler ubii gok ah. Mcm² berlaku kt aku mase kecek. maklumlah. Aku ni jenih lasok sikit, boye dop boye redoh abih. igat ikan skila ne ketik litoh nangihh,,tulah aku.. smue org ade pnglman yg pahit tp bile kenang²smule, suke sorang kite op ? Kdg² bile imbah mule mase kecik, alangkah riangnye waktu kecil kite ni. Dop tahu bende agy pasa warne warni dunie ni. .. mari ite tgok sikit nape gok pengalaman tawor hebey mase aku kecik. budok bongok yg bername Hilmi Syukran Mohd Rashid. 




Berigak Korek Idong Dlm Kelas
Dengo berigak korek idong nakal doh op ? haha. doh nok wt guane. mati manusie dop korek idong. ke mu dop korek ??? Beng nawok.. haha.. mende ni jadi mase aku drjh 4 dok silap aku.. aku brase brase aku COVER abih teaa doh. aku tutup idong aku ngn tgn kiri, tgn kanan aku cokeh lubang slow². tp nok wt gane usehe aku tak berhasil mengaburi Chekgu Wan Aslah mase tu. malu aku wehh berigak. komang spana toler ubi ahh muke comey korek idong public.bhaha. Chekgu tu sound ..

 " hilmi ! jadi² ahh korek idong, cg napok!! cg tgok d tadi lagi awok duk yuyah yuyah melombong,byok ane buleh sahaam? " 

aku dengan selambe nye menurunkan tgn aku dan senyum. at least kite berani chekgu ! dop macam org lain. nok korek ne tunggu balek dumoh dulu. dop dap ah gitu.. dang penoh lu taki lubang idong. ane ley jimat bab² gini. haha. so, tulah secobek asam garam mase aku kecek. nakal mu emi. mujo aku dop getey² stik ke kawan sebeloh aku je. baik lagi aku. hee..kan ade hok bunyi. " Chekguu !!! emi lesek ke saye biji timoh dea !! "
bhahaha ..rasakannnnn........ panahpanah lagi tu~terbaik dr ladang idong zizang.



Reboh Guling Bating Depan Murid Puan
Hobi aku berlari dan rebah berulang².. ngekk. kalu dop reboh aku akn terus blari sapa reboh. gile pale op ? woh. hok ni supoh.. malu giler wehh.. IDONG aku se inci agy nok baham longkang. lau dok , abih ah kepek ah saham aku.. kejadian ni berlaku mase aku nk gy padang sbb mase tu waktu PJK.  aku kan suke main, cg dop dang suh blari pdg aku blari doh bira kolam. nyembang baham batu.. Golek budok puan suke. tahu aku cover gane ? Aku wak lolok cari duet syeleng aku jatuh situ. padaha kuba ye! gok aku nok cover lagi aku ate ke kawan aku kt situ.. " mung ah ni tolok aku ae,ohh..ngamok ni boh. mat sajje ngamok"

adoi..macam² lah.. daroh lutut aku mase tu. daroh x daroh, aku tebeng agy belari  semenjak dr peristiwe tu.. buat aku makin semangat nk blari n reboh dpn org ramai lagi . suka nyeeee....! saeng aku ngnjeng*laen kali berlari tu jgn kona tah kelain deh ? bukan buleh wt kire kakah mu ni.



Berigak Kentot Dlm Makmal Komputer
Bhahaha. mane aku tahu die nak keluor laju !.. aku nipis kan habis dh urat² punggong aku supaye ianya boleh keluar perlahan² dgn bahagianya. tapi usehe ku gagal. mase ni ae tgh main game dalam lab. aku usha doh line . aku tgok blake seme duk ralek maen game.. dlm pale aku mikir.. "mesti diorang dok sedor ni.. " .. tp nk buat mcm mne kan,angin tu bedesuss kuarr.. Pruttprutt !! bangang la ade sorang saeng aku telinge ye peke mase tu. ye sedor bunyi itu dtg dr aku ! aku ate ke ye shhhh ! ye kate , okey sambil kenyit mate. pahtu bunyi " Chekgu ! emi kentot !! busuk bango bau ..."   bengek mu.. mu ketok wangi ke masalohnye ? perlu ke mu wt aku jadi famous gitu ? aku pun COVER.. aku tepik... Goll !!!!! sume orang suke.. aku terus trang ah. sori chekgu sy dop sngje.. sy baham telo ngn kulit kulit telo sy baham pagi td chekgu ! tang malang tumbah suke belake.. fine. mu sume kentot wangi.. aku je bau lavender.. okey lah tuuu !! org yg berani adalah org yg kentut dgn lantang ! yeahh aku bangge ketok kuatt.. org yg misteri adlh org yg kentutnye x dpt dikesan. org yg toler ubi adlh org yg kentut tp menyalahkan kwn sebelah dan buat² sound eh siape kentot ni ??!!


pokpetpokpet emi: Org yg kurg keyakinan adlh oeg yg bile dea kentut dea panik. rilex lah. mu kentot je.. dop cabut eyhh punggong mu. molek molek ade lekat situ.. org bengek pulok adlh bile dea kentut dea sndiri cover pulak buat² batuk .. uhuk uhuk. konon nye nop susuk. dop bau? mu nok wat bunyi guane. ehem ehem ? ke hikhokhikhok? siput sedut punye wolang.. patutnye sekolah buat papan tande mcm kt bawah ni kan ?
p/s : jangang berok merate tau ?



Akhir kate, ambe mitok maaf kalu bg anda ni sedikit annoying dan mengotorkan. cume ambe nk cerite pasal kenangan² mase kecil.. bukan mende.. kite ni masing² ade karenoh belake.. nok nok mae kcek. kalu buleh nak jadi kecek mule kan ? hehe... so ape sudi jike kirenye kite cube menghargai saat² pahit,manis,tawo,kelat yg berlaku ketike kite kecil. enjoy your life...bak kate greyson chance:

u never enjoy your life,
living inside the box,
u're so afraid of taking chances,
how u gonna reach the top .


sekian.. assalamualaikum para pencinta Allah..






Wednesday, 21 December 2011

Penilaian Allah vs Penilaian Manusia

Bismillahirahmanirrahim..

Alhamdulillah,jasad ini masih lagi ditiupkan roh dan diberi nafas untuk hidup pd hari ini. Dan Alhamdullillah, kite ni hok hidup masih lagi diberi sifat sesempurna mungkin hari ni, so say Alhamdulillah, syukur Allah. Hm hari ni just nak berkongsi sedikit org kate pengalaman lah,mende ni pun berlaku dekat kite semua termasuk aku. Maudu' nye iaitu berkenaan dengan mende yg org selalu pikir kt kite, iaitu Penilaian Manusia serta bagaimana pandangan Allah terhadap kite iaitu Penilaian Allah.

Nok dijadikan kisoh,aku nok oyak beri nye.. Diri aku ni selalu diberi tanggapan negatif drpd sesetengah pihak yg mungkin pertama kali tengok aku dan dok brape kenal pun agy aku. mende ni terjadi bile semua melihat kepada outside look kite.. lahiriah kite bukan zahiriah. Mu sume nok tahu? Sejak aku di sekolah menengah lagi aku dipanggil dgn bermacam² panggilan yg tidak aku sukai iaitu    PLAYBOY .   hoh , kejut ? sebab ape ae ? sungguh ke aku playboy? Allah maha mengetahui.


ni aku. aku !  hilmi syukran ! mcm ni lah rase ... depression. :(




Aku takmo nk hurai pnjg psl kisah aku sbb aku serah kt Allah je. Yg jadi persoalannye di sini, knp manusie lebih gemar menilai kite berdasarkan lahiriah dan bukannya zahiriah. Contoh, tengok pakaian owoh label lalu hok ni kaki puan ae, hok ni plygurl ae.. knp ? dan se lagi, knp pulok kite hok diberi tanggapan mcm tu ae lebih suke memilih untuk bermusuhan sedangkan ada pilihan yg lain iaitu abaikan penilaian manusie dan pentingkan pandangan Allah.. knp nok gocoh,nop baloh ikut status la.. sedangkan ada pilihan lain iaitu  




DOA. please. aku tahu mcm mne rase kite difitnah mcm². tapi aku nk kbo se je.. please berhenti baloh dan abaikan diorg.. serah la kt Allah... Bile keadaan di mana mu depressed mcm di bawah ni, dan mu BERDOA.. insyaallah .. Allah akn tunjukkan jalan.. sies dop nipu langsung.







Berdoalah

Dan buat golongan yg suke menilai tu pulok.. hok ni org panggil puok² bewok ae. melihat seseorang dengan keburukan dahulu sebelum melihat kebaikan. panda sangat menilai horr? Doh PENILAIAN MENENGOH RENDOH dpt berapa ? ade strek a yg panda sgt ow ? tadok.. molek hok gini kumpul setepak, pakat sekeh pale sedah sorang. mu org gy ngajo kitab mu duk pasang telebeseng . Gok ekgy ayoh mok mati mula lah suroh org bace yasin. Bakpe dop pasang maharaje lawok tepi mayat ow ? Dok pun teletubieh ke,kluang man ke...... Tahu pulok sedor*

Firman Allah swt di dalam Surah Al-Hujurat ayat 11 dan 12:
‘Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.’



Nauzubillah
Firman Allah swt lagi di dalam Surah An-Nur ayat 14 dan 15:
‘Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu;’
‘Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.’



Sesungguhnya aku bukang lah maksum sapa dokleh kene tegur, aku jugok manusie yg melakukan dose. ni sebagai untuk memperingati diri kite yg lagho ni. Allah kate golongan hok lagho ni hok lalai ni "kal an'am.. tahu dok mende ? bukan toler ubi sayang weh.. kal an am ni golongan seperti hayawan !  Bal adhoo minhum .  " bahkan lebih sesat drpd binatang ! Nauzubillah.. berhentilah.berhentilah menjadi hakim.  mu nok sgt jadi hakim mu baham tukol lam katung ow mu katok pale mu sedor dok sedor.
Pokpetpokpet emi: kawan² ku sekalian. kite ni mungkin menyimpang jauh dr jalan yg benar. marilah kite cube beruboh slow. dok arap nok gy nadoh kitab pun kite cube la slow menjadi lebih baik dr hari semalang, bakpe? sbb dok nati tue kite lagho doh,tue ekgy guane tah ? Allahurabbi. mitok jauh la. jadi jadi lah kite kate kokrang gitu gini gitu gini. kite tgok kite ni. amal cukop ke dok? sambil² kite duk saje , sambil kite tgop,muhasaboh muhasrawok diri kite ni. mende aku buat saloh hari ni. 


aku nak disukai orang. aku nk dihormati org. aku nak disukai Allah. semua org nak mende ni. takde org nok cari musoh. so kalu kite nok disukai Allah,disukai org.. kite jadi lah kite. JUST BE YOURSELF. buat ape mu mikir ke org? tahan ah sejam ye kate mcm² ke mu. dok sapa nye 180 tahun. doksoh bimbanng deh.. : LA TAQOF,WALA TAHZAN,INNALLAHA MAANA.. jgn takut jangan bersedih. sesungguhnya Allah bersama kita.so senyumm.. senyum la sahabat seperjuangan ku. sekian :(

Monday, 19 December 2011

Inspirasi Cinta Teragung.. buat yang mencari jodoh dari Allah


Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum teman².. Alhamdulillahi ala kulli halin.. sy masih diberi nafas drpd Allah untuk mencoret sedikit penulisan,kerana dari penulisan itu saya mengenal erti, dari penulisan itu sy mengenal diri. So,mari kita berkongsi sedikit mengenai apa yg dimaksudkan dengan jodoh dari Allah ini.. Fitrah manusia ini adalah dijadikan berpasangan.. dan sifat saling mengasihi itulah yg mewujudkan satu pertalian "hablu minna Allah,hablu minna nas".. bermaksud hubungan di antara Allah..dan hubungan di antara manusia.. sbnrnye ape yg boleh diinterpretasikan dgn Jodoh dr Allah?  mgkin masing² mempunyai pandangan yg tersendiri.. Bagi sy, jodoh dr Allah adalah apabila dua insan yg dipertemukan dan telah ditetapkan oleh Allah di luh mahfuz bahawa mereka akn bersama di sebalik saling melengkapi antara satu sama lain. 

COUPLE? Haram ke halal ? lagi satu...Bercinta lepas kahwin  lebih memberi keberkatan dan kebahagian , berbanding cinta larangan sebelum kahwin ? apa pandangan anda... 


Ayt diatas memberi maksud: (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Maksud surah al-Nur 24:26]
Ayat ini disebut turun sempena peristiwa fitnah ke atas A'isyah radiallahu anha. Maksudnya, seseorang yang bersuamikan orang yang baik, dia juga adalah orang yang baik. Memandangkan A'isyah bersuamikan Rasulullah s.a.w. yang baik, maka A'isyah juga adalah baik.

Mesti kalian semua tahu dan yakin dgn janji Allah bukan ? tak pernah duduk sensorang then terfikir.. " hm agaknye siapa jodoh aku ek kat luar sane ? " .. hehe .. bukan korang je.. aku pun gitu jugok..sme je.. tapi yg menjadi persoalan di sini, knp kita lebih suka untuk berhubungan ngn melanggar syariat yg telah ditetapkan oleh Allah? Kenapa tidak salurkan keresahan hati itu kepada Allah ? okey ,nak senang la kn.. kenapa pilih COUPLE? cuba anda tgok kegelisahan remaja sekarang yg seolah-olah meronta untuk mencari pasangan tanpe mengira batasan syarak dan hukum yg telah Islam tetapkan. contoh?  tengok la dekat ruang facebook.
perempuan dan lelaki sering menzahirkan keresahan dlm hati .. nak cari pakwe la, makwe la.. single la.. hm anda tidak yakin dgn janji Allah bahawa lelaki yg baik untuk perempuan yg baik, dan sebaliknye ?




Ha.. teringin tak nak jadi macam kisah dua insan ini suatu hari nanti ? Diorang dipertemukan oleh Allah dan disatukan dgn hubungan yg Halal di sisi Allah iaitu pernikahan.. ototoy.. SWEET sgt diorang kan ? in fact, bercinta lepas kahwin adalah lebih seronok, dan memberi keberkatan.. eh tak percaya ? yelaa.. malu² antara satu sama lain tu dah satu, pulak dah dapat lesen besar,, go on la.. ni la baru dinamakan sweet kapel.. bukan couple yg snap gmbr berdua mcm korang tgok tu.. tu bukan sweet.. tu TOLERR UBI.. ha nk jugak aku cakap. So kenapa tak yakin dgn Allah je bahawa kalau kita jadi baik, kita akan diinginkan oleh pasangan yg baik.. sure ! yakin.. dan tawakal dgn Allah.. sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yg terbaik untuk kita.. ni tak, nak couple nk couple ! dah nak sgt gy cari pok mat ats paso tu wt jadi laki ! tengok sikit responden aku kt bawah ni bg alasan... :


  • alaa..rilex laa..kawen lambat lagi..lepak dulu.. ( lelaki)
  •  nak menikmati zaman remaja ? ( wanita )
  • couple lah best,,boleh dating².. ( lelaki )

Sebenarnya..alasan inilah yg buat korang akan merana suatu hari nanti.. sebabnye ? Allah dh beri nikmat berkasih syg , tapi disalahgunakan.. wht goes up,must go down... nanti, timbul la mcm² masalah dalam berumah tangge.. fine. aku mungkin tak cukup matang untuk fikir pasal rumah tangge.. tp fikir ke depan lah yg akn buat kite matang.. siapa yg tak inginkan pasangan yang soleh dan solehah ? cube cakap, org jht pun nak pasangan yg baik dijadikan isteri.. dah  baik, nak lawa pulak.. tohok lam periuk baru tau..



 Allah , aku berserah segalanya kepada Mu.. pertemukanlah aku dengan insan yg sebaik baiknya untuk ku.. jika telah tertulis di luh mahfuz bahawa itu jodohku... aku terima dgn hati yg redha ya Allah.. Engkau pelihara lah aku, jagalah takwa ku, bimbing lah aku Ya Allah.. permudahkanlah segala urusan ku..
" Allahumma takobbal minna du'a ana, solatana, Allahumma jaalni minna najihin, wal faaizin fiddin, fi dunnia wal akhirah." Amin... kawan², aku hnye mampu berpesan dan saling mengingati. apa sudi jika kiranya kita hanya berserah kepada Allah, salurkan cinta kita kepada Allah .. abaikan penilaian manusie yg tidak putus putus menyeru kita supaya jauh dr Allah.. jauh dr sirotol mustaqim.. iaitu jalan yg benar...   yakin la bahwa janji Allah itu pasti ! pasti !   



" jadilah lelaki yg baik sehingga kamu diinginkan oleh wanita yg solehah"
" jadilah perempuan yg baik sehingga kamu diiginkan lelaki yg 
soleh"...


pokpetpokpet emi : mari cakak ganung !   ce ite dakyoh couple..kite terai perbaiki diri kita,menjadi lebih baik dr semalam, jadi lebih juruh lebih baik dr sebelum ni.. ke guane ? couple ni sedak permulaan, pahit di tgh.. perit di hujung... betol sungguh ! op ? hok mane tgh kapel tu . oyak la ke pasangan , lagi molek kite kapel selepas nikah.. bia lah brkawan dulu.. dok kesoh.. dok saloh.. asalkang jage batas²nye.. ke guane ?   hol mane doh byk zahir maksiat drpd kapel tu.. fikir kan.. bumi ni dh tue.. kan ? kalu mo dok dgr jugok ikut mulah.. sumbak mu lam botol tohok laot bia ikan bilih ratoh mu. nok ? untuk lelaki lelaki yg berfikir ! heeee dok kang tamboh puan solehah, comey pulok tu. nok kn ? same jugok ngn puan.AKU PUN NOK !! WEEE.. soo mari berubah.. kerah kebaikanggg !! nk hok semad.. baik lak tu .. kan ?? so.. fikir² kan...  sy akhiri penulisan ini dgn sebuah video.. ce tengok ! ce tgok ! sweet sgt.....



  
 Assalamualaikum... 

Saturday, 17 December 2011

emi jatuh hati ?

Assalamualaikum..ape khabor sume yii² ..? arap² sehad dan Allah muroh rezeki kite selalu deh. hm.. tangan ni act gata nok nulih,tapi nye mud tu dok marri. miskol doh dok akat.. guys,kali ni patik nk berkongsi serba sedikit la dgn para pembace pasal suasana dan norma² idop masyarakat di sini. di Ibu Kota. kuala lumpur. untong la kL, aku pun duk kat kL jugok. tapi kampung losong je..hee. dengo deh. dok wak lawok ni serieh ni muke aku sieh pe tenuk dah ae.


BUDI BAHASA BUDAYE KITE

First, aku nok oyak pasal identiti masyarakat di sini. Ape yg aku perati lha ,golongan makhluk Allah kt sini comey budi bahase nye. se lagi. Btul lah mende aku belajo, bahase tu bersifat arbritrari. tahu dok mende ? Bukan toler ubiii.. arbritrari ni macam byk prkataan yg diugunakan dlm sesuatu kelompok masyarakat bg merujuk perkara yg same ? kalu dok fhm ... gy bang sura ataupong gy berenang lam besen nuh~ hm . aku tabik campor salute ah org² sini kaya dengan budi bahase,dalam adat jualbeli pun tawar menawar digunakan dalam bahase yg comel lotey. abg yg punye lah gnster pun rety hormat pkcik² yg mari nok beli kelat nisang posen due. adek aku pun kabo gitu, mane dok nye.. nok sgt SHAWL.. buleh shawl senyap tupah ah. pagi tadi ade beli² sikit dekat pasar ape name aku nyanyok doh, dekat sebelah stadium melawati..seriously ! murahh nyerr brg² sining ! korang byg ah, sluar jeans,kemeje,t shirt yg SEMAD SEMAD rm5 je weh... bagus la. habis duet aku !.wat balek paso dgn stdium ni tganu aciii dop ??


FESYEN

ho ni lah yg aku nk crite sgt pasal keadaan GADIS² di sini.. sebab ape ? seriously.. kenapa lawa sgt org sini ? kekoh fairn lobely ke ratoh budu tiap² ari ? Subhanallah.. ramai yg alis wajah nye comel , berpakaian comel... aku dok nafikan la sini.. wanita² kdg² terlebih fesyen sampai pakai tudung  tapi paka sluor fit. NOK GY BERENANG LAM BESEN KE ?  hm .. bukan sini jelah mie. mane² pun ade belake.. biase lah ragam manusie.. satu aku nak ckp.. wanita, mu terlalu beharge di mata lelaki..ape salahnye berpakaian seiring dgn ape yg disyariatkan islam ? comel.. seriously... pasti lelaki yg baik akn terpikat dgn korang.. x salah pun warna warni sume belit², tapi biarlah berpada².. sumpah. aku pun jatuh hati bile tgok wanita yg alis mukenye cantik di samping pakaiannye terjage.. sederhana.. tapii haa Allah nk kasi nikmat kt lelaki ni laen sikit.. sejuk mata memandang.. haa..aku nak cite, mase aku duk dlm kete kt depan the summit.. ade sorang gadis ni tgh tunggu bas.. muke nye,, waduhh jatuh hati aku.. mate aku x bhnti² tgok die. pakaian nye, snyum die. jgn kate aku.. DOLOH BADawi pun kenang!! .. tp aku pikir positif, ni la nikmat melihat Allah bg.. jgn slh gune.. aku perhatikan wanita tu, penilaian dlm ati aku ckp wanita ni solehah. cantik. pasti akan dapat lelaki yg baik dan handsome. Insyaallah..

PEMANDANGAN MENARIK

Subhanallah.. cantik nye ape Allah buat.. struktor geografi kt sini comel gila... sbb dr satu tmpt tu, aku boleh lihat mcm².. contoh bukit, tasik,jmbtn.. dah tu tempat² lawo plak tu..udara nye segar.. biorpun asak asak kete tu serabut aku masuk lam idong aku.. rimas ase.. biase dh.. kete rama.. eh banyok.. memey ah.. tak kisah lah.. yg pntg aku kagum dgn tmpat menarik kt sini.. ade sikit gmbr kt bwh aku snap hari ptame. sekian deh dari aku.. laen kali aku nulih lagi . encik tenuk emi kne maroh doh di kakok ajok makang dr tadi agy ite nop akpedek belog ning~ assalamualikum sume.. jwb ! jage diri baek²... wallahua'lam






Thursday, 15 December 2011

Chekgu Helmi ? mungkinkah..?

Assalamualaikum kawang².. haa nampok doh situ aku nok cakak ganu op ? Sedap sikit brase , hum .. geram aku nak menulis . tajuk nye mcm kat atah tu . " chekgu hilmi" .. untuk pengetahuan semue, aku sekarang sedang menuntut di Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu. ho ho , jadi chekgu. tanye lah 4 jute kali pun aku tetap akn jadi chekgu. dok jadinye loyer. Sebenornye, dari kecik aku dop penoh pun ade cite² yg tetap nok jadi nape. pe katok puru aku op ? Doh takdok pendirian tetap. bukan nape , kdg² aku lebih suke letok tepi dulu nape hok ade dlm pale aku , dan berusaha capai nape hok ade depan aku.  bijok dop quote aku ? HAHA  ...dop caye ? fine. mase kechik chekgu tnye aku. mcm ni ah rase² :


chekgu stopa: awk nak jadi "bende" bile besor kekgy hilmi ?aku: sy nok jadi bombe , jadi kerani , jadi petani .  (takdok pun jawapan aku jadi chekgu kan?)chekgu stopa: banyoknyer ? bkpe byok sgt ?aku: jadi bombe buleh selamat org , jadi kerani sedak chekgu ! keje dalam aircon, HAHA. jadi petani sbb sy brase agok² kere buleh phm nape sy oyak*


chegu stopa    hanye senyum dan ye tahu aku dok mayid agy mase tu. muke pun mcm PULUT LEPE. 
macam kt bawah ni !ce tengok budok ning. buleh byg kn "kodok" ni akan membela anak bangsa suatu hari nanti ? cewah..toler ubi ! .. muke pe labi air ni lah yg akn buat mak dan ayh ye bangge dgn ye suatu hari nanti Insyaalllah. :D

doh tengok ah, caption pom nk jadi superhero. otromen ke kluang man ?
hum .. Alhamdulillah lah op ? ala kulli hal aku diberi jaminan dgn prospek pekerjaang yg skunk ni org berebut rebut nok jadi chekgu. mu igt aku dop bangge jadi chekgu ?? BANGGE ah .. haaa . ekgi org berebut rebut nok wt MENANTU. dok lebong boh ~  sungguh ! .. haha   .. erm..sbb mungkin ada karakter dalam diri aku ni yang sesuai untuk memberi sesuatu atau menyumbang sesuatu kpd anok anok kechik atau sape².  tengok mulot aku doh ah. POKPETPOKPET*  lagi satu jenih aku ning mmg brahi senyum dan making someone smile. ikot ah wat lawok ke . terjung dalam baroh je. igat ikan skila ke. janji aku boleh puaskan hati orang dan aku sendiri boleh senyumm ... ;) macam encik waddehek kt bawah ning ~


gusi lebih

dok rase ayu ke aku wt gitu ? dakpelah.  encik katok pisang

Alhamdulillah hi ala kulli halin , ape-ape pun aku nok kabo beri aku memang tak akan jemu kalu lepah² ning nok nulis lagi pasal entry chekgu hilmi ni. seriously. aku semakin suke dgn perubahan diri aku skrg. Brubah ke ?? ho lah .. dulu aku pnjt pokok nyor lepor woh nyor kokrang lalu kot bowoh. dah lenim ?? lenim aku kenyek perut kuceng aku je. ade pekembangan positif ah tu.. hehe. abaikan penilaian manusie. aku pikir penilaian Allah je kt aku. tunjok baek ? ikut lah nok kate ape, mu manusie yg menilai. tp Allah rabbul jalil yg menentukan. 


Sekarang, dalam pale aku hanye mikir nape yg akn aku hadapi melalui jalan hok aku pilih ni dan gane aku nak lalui.. aku dok pikir doh mase silam , zmn mude² dulu. ni tahap matang ni sbaek² nye pikir lah ke depan. nok kawen sok sok luse doh. haha. galok gata nok bining sunat dok agy.  


okay lah. setakat ni doh ah aku nulih. entry laen² aku nk nulih lagi pasal kerjaya aku ni. sebab mnde ? sebab suke. sbb aku bngge jadi chekgu. DOH BAKPE DOK GOLEK ? nok golek ah ning labi.  Allahummajaalni minan najihin fil dunia walakhirah. amin.   doakan suatu hari nanti moge² kakah kat bowoh nim bjaye suatu hari nanti ..

cikgu hilmi.


sekian. muchimuchi. ....ceritaku .indah. belaka hilmi syukran~



nak pegi ke tak nak ??

Assalamualaikum , kali ni aku nak cakak ganu mentoh² , bia lah orang dok fhm pun . Mcm ni, aku ni susoh base sgt kalau bahagian nok buat keputusan secara terburu². sekarang , bende yg same aku alami aduihh pening linge aku. tahu dok ? Tibe² adek aku ketuk pintu bilek aku pahtu dea oyak "eh abg mie, nak gy dok KL malam esok? " woh aku pun mende agi. herang ah tibe² je mari ajok gy jalang gini. 

Ni lah kelemahan yg aku sndri dok tahu nok buat guane. Bende senang je , nok gy ke takmboh ? hah emi ? ngekkk muu.. oke pikir jangke mase panjang . nk gy ke dok ? kalu aku gy , mungkin ade bestnye buleh gy jalan situ sini daripada duk umoh goyang kaki perabih beras mok aku. perut pun buncit kentut prutprutprut*pffttt ..dah? guane guane ? nak gy ke x nakkkkk ? stik linge mu emi ning~


Kalau aku dop gy pulop , mungkin ade jugook bestnye sbb .. ermm sbb , sbb nape ? buleh rilex tenang² duk dumoh kot. tapinye , bosang ah kadang . lakak guh ~ ade sopmo keputusan hok nok kne buat dlm keadaan tburu beruk giini.  

ari tu gini gok jadi nye, dlm kete. kene wt keputusan nk gy PERAK ke dop je. last2 aku gi. tapi MENYESAL. ni yg aku takut. muke pun jadi monyok macam ni !


mcm tolerr ubi je aku tengok !*
humm ... cane lah nak buat keputusan ni .. aku rase baek aku gi je.. sekadar nok prabih ke cuti aku yg x brape bermakne nieh. kurang buleh jumpe jodoh sane siapa tahu.* ayt bhgian wt sedak. bereh aku. take it or leave it ! aku pilih giiii...... terengganu --> shah alam --> emi chicha nok mari.. here i come ;)

sekian . muchimuchi. emichicha :D



Wednesday, 14 December 2011

Bila Pena Bersuara ~ Indahnya Ciptaan ILahi

Assalamualaikum. 3:05 a:m . Entah kenape susah sgt aku nak lelapkan mate malam ni. Mungkin sebab nye aku dah tebonkang tdo ptg td kot . Act , aku nak menulis serba sedikit pasal diri aku nih. Entry ni aku nak cite psal aku je . kesah korang ? please pinjam mate sat boleh ?? Nama aku Hilmi Syukran Mohd Rashid.. Dilahirkan pada jam 9 pagi kalau x silap aku di HSNZ , bertarikh 24 mei 1993. Kehidupan aku lebih kurang same je dgn korang yg dekat luar sane kot , tiade beze sbb aku manusie biase takde mixed HOUSTON  ke hape xde. Cume satu je , dr kecil aku dibesarkan dgn kehidupan yang penuh dgn HAIWAN. yg pelik2 pun ade. but yg paling aku suke , aku sayang , KUCENG.  knp ? sbb kuceng la kawan baek aku , makwe aku .  Pelik lelaki suke kuceng ? hmm.. o. O .. yeke pelik ?


Sebenarnye x pelik pun , *nonsense* la kalau ckp " ehh lelaki x gentleman langsung maen maen kuceng ni" .. kesah bontot kau ke aku maen kuceng ? sebab Binatang Peliharaan Nabi Saw pun kuceng tahu . so selain drpd kuceng ni , aku jugak pernh bele tupai , ular , cicak gecko , dan macam² lagi. PELIK ? tah la. :) yang penting aku menghargai ape yg Allah dh bagi cecanteq kt kite ni ha skali dgn haiwan2 yg comel mcm kuceng , tupai . dan biawak riang??    #@%!#$ .  pffttt   tak kesah la. 

aku dah rotate siap , tetibe kuar jugak mcm ni. so sengetkan kepale korang ;)

Korang nk tahu , pernah seseorang tanye aku , " eh mie mu xdok hobi laen yg lebih menarik ke ? " duk maen maen kuceng je keje. .. kalau ikutkan aku nak je jawab " ade.. BOGELkan kau.  betul kan ? salah ke aku nak jadi ala ala animal lover macam steve tu ke , jgn dikokaknye buaye sudah. maksud aku , tak salah kalau even lelaki mempunyai hobi sebegini. ehh korang ade mkwe kenkadang lagi best bgayot dengan kuceng ni twu. peace* 



Lagi satu ! haa ., ini  mungkin ramai di antara kita yg suka. NATURE. pernah pergi Taman Lavender ? Tigra Waterfall ? tak pernah kan ? tp kite tahu bhwe sesungguhnye tempat tu sgt sgt indah dah semua org mengimpikan untuk pergi ke tempat² mcm tu ..So , please cube kite  hargai ape yg ade depan mate kite ni , dan abaikan penilaian manusie kt luar sane tu . korang pernah tak rase  nk pergi tempat² mcm kat bawah ni ? Subhanallah.  "Innallahajamil , wayuhibbu JAMIL."
Allah itu cantik dan suke kan kecantikan . 




Cantek sgt kan ? :)  fuh kalo aku ade KAMERA GAJAH tu encik nikon ke canon ke , mmg dh jadi kewajiban aku amek panorama macam nieh . harap² suatu hari nanti aku boleh menjejakkan kaki dekat tempat² mcm ni. aku rase cukup la dulu coretan aku ni. ngantuk doh ambe o.O . 

" kueh kochi sedak sekali,
laen kali aku nulih lagi..." :D

Sekian, Hilmi.Syukran.Mohd.Rashid
my hair isnt always neat , but im proud to be  ME <3

Assalamualaikum. ape nak tulis ek ? mama tonjang ler ni.. malu  saya. hm . Taaruf sikit la boleh  tentang diri ni .. taaruf tu in arabic, kalau malay sesi suai kenal la.. :)  Name yg usually org kenal ambe ni emi chicha. act deorg taktahu name sebenar sy.  the real name tuan hambe ni adalah HILMI SYUKRAN MOHD RASHID. woa. tekejut kan ? ape pasal ade chicha ?  mane nak tau , kite men pakai taruk je tu. so umi ambe dah bagi name  cecantek ha tu hilmi syukran semanis orangnye perah santan lah pulak kan? waddehek*

nak cite bebanyak , entry lepas ni la sebab ni ha test je mama tonjang yang saya sayang suroh tulis. ape lagi. kite bedal je. shes the most caring person tht i have met. eh MET dah  ke ? belum lah. but dea kawan terbaik yang pernah saya miliki.  Nursyahira izzati binti ngadimon. kentut prut prut prut !! :D seeya ..