Monday, 30 January 2012

Letihnye.. Wake me up when Its Friday..




S  L  E  E  P       S L E E P       S L E E  P


Assalamualaikum geng²..Subhanallah.. tudey ambe berase sgt letih, dog rock chentong , penat bagai bo mbu dan segalanye yang berkaitan. Sieh aku berase lembek ngat hari ni. Tamboh² pulop banyok kare kene setle hari ni , dengan jadual kelas yg padat lagi buat aku berase nok berase di pergunungan Himalaya dan main game Mario sapa belok jari. Hm .. Ala kulli hal , sume tu abiih doh .. fail setle doh .. present al kemah binti keming doh .. Alhamdulillah Allah pmudohkan urusan aku hari ni. Tadi dlm kelah , akibat dok tahan godaang setan lahanat, aku pun jadi koya dok berape nok pokuh ah nape hok lec ajo. aku duk gura nge Kalis je lah keje.. ngenat kasut jingwen , main takak gambo n banyok lagi.. letih ah weh.. nape agy perkataan yg aku buleh kate selain letih ? macam ni .... out teseng teruh. ket aran dok rok..

buleh sumbak woh nyor lam lubang idong ye nim ^_^

Bayangkan, pagi² kene blari doh 2.4 km... tamboh pulok maen olahrage lari pecut sket agy.. dok lenguh guane aku, pa lembek lutut.. doh la tu, aku pulok kne dende panping 20 kali dek kerana kerajinan ku yg sangat tidak diragui tahap lima lagi. Toler ubi sungguh la..akibatnye jadi la dalam kelas macam ni...



Nok dekat² same  doh dengan hok bowoh ni...

khorok khering ^_^

Ni toh titik peluh kalis menyenap sebaik mungkin segenap mapuhh muu ahhh aku dop ahuu doh nok cakak nape.. aku dokrokkk... nok berehak la lepah ni muge malah doh nok care keje.. Insyaallah ade mase lagi aku nulih la nape nape pulok.. ni agah je lame dop nulih.. k deh ? Assalamualaikum.. aku nok berehat mcm si comel ni... :D senyum .. 


Wake me up when its friday ..





Sunday, 15 January 2012

Hotsetah ke Hoknetah ?



Assalamualaikum sahabak² yg comel lotey sekalian.. Today ambe waseang nok nulih pasal se bende hok orang sume tahu pasa ni ... hok budok budok mude mude berahi sgt ke bende ni.. nok sgt kejor kakah ni sapa lupe diri lupe tujuan dihidupkan lupe abihh jeng kreng....mende nyer  ?  jengjengjeng....

...."H o t  S t u f f "...

Amende hotsetah ae benornye ? Nekbak ke .. putu bambu ke ? dop.. Hotsetah ni buleh kite klasifikasi kepade due golongan.. Hok molek ke hok toler ubi... makne kate, Hotsetah ni org yg buleh katekan femeh,glemer,disukai,dipuje puje dan mendapak perhatian org lain.. Sebab mende Sebab ye ade ciri² die masing² wahai kawang²...Antarenye.. ni hok toler ubi..

  • Bile menulis mengenai kebaikan , smate² nok pujian melambung drpd kwn².. dan dibanggekan dgn pujian zahir.. malaikat pun tulis .. riya'.........
  • Skali tulis status psl nape nape , dekat 4 jute like. *Lebong ngad.. makan ratuh ratuh ah..even kutuk org pun same naik jugok.. hok like 4 kali bodo kate ustak azhar..
  • zuhud pasal keaiban sendiri .. contoh ?  " letok gambo muke pe beso pale gajoh pastu buat caption " sorry .. sy x cantik macam awk , sy bersyukur dgn ape yg ade" ..
  • Tidok menjage aurat , rambut besebeh napok .. PUING ! 
  • mulut nye ya allah, penuh dgn kate kate kesat .. nauzubillah..

Sabor sume.. mari kite cakak molek².. sebenornye lah.. dok saloh pun kalu kite ni nok kejor pade sesuatu bende yg baik.. nok blumbe lumbe.. tp masalohnye kat sini.. medium kite tu,care kite tu saloh yg akhirnye menyebabkan kite sndiri dipandang aib oleh org.. ape gune kite buat status ke ape ke smate² untuk kejar like kejar pujian .. Niatttun fil kolbi .. mende yg kite zahir dlm hati kite tu penting.. " aku dok kesoh ape org nk kate yg penting aku dpt smpaikan sesuatu yg bermanfaat kpd org"... so dok kesoh la.. kite cube gok wak org pikir yg kite ni nok kabo bukan sbb kite ni sempurne, tp sebab kite sahut sunnah nabi yg suh menyampaikan walaupun sepatoh perkataan. Doh ekgi org kate kite wak baik gane ? Mapuh ye ah.. sakot ke taik linge ye ke kite nok masuk syurge ? Doh ye tamboh ikut... sudoh ahh.. kite steady je doh pahale free.. die ? reload dose free.. ace try gok husnuzam.. Bersangka baik.. ni asl org dok juruh sket menyampaikan kebaikan.. kate lalu. " owoh nok wak baik nok nunjok ah tu ow.. jahak jahak situ ah.. * kepok pale ye pahtu sumbak katok pisang lam mulot ow bia senyak..


Dan lagi satu, cube kite fikir molek².. care kite berhubung sesame manusie tu langgor mende hok Allah larang x ? Dok kire sesiape saje , perlu ke kite mengutuk mencele memaki sesame manusie sedangkan kite boleh mengadu kepade allah pasa masaloh kite ? Pulok tu.. perkataan yg dok munasaboh la kalu perempuan sebut lekat sopmo di bibir macam jadi kebiasaan.. nauzubillah..

" jgn lah kamu menghine sesuatu kaum itu barangkali mereka lebih baik drpd kamu, dan jgnlah kamu bukok keaiban org lain dan jgn pulok memanggil sesama kamu dgn gelaran yg buruk. larangan ni menyebabkan org yg melakukannya menjadi fasik,dan jika tidak bertaubat,jadi lah org yg zaalim"  Nauzubillah... 

 ni surah Al hujurat kabo bukan aku kabo... ayat 11....

pokpetpokpet emi : Hotsetah dok akan ngaku ye hotsetah.. caye ah.. Kawan² aku pun penoh kate aku hotsetah mane nok ngaku.. kalu aku kate ho aku hotsetah mapuh ye akan kabo.. CEHHH BANGGE AH TU ! .. So nampok dok perbezaan sining ? penilaian manusie tu sendiri akn buat kite fikir.. ape kite buat kt org dan ape yg org nampok pasa kite ? so.. please.. nok jadi hotsetah dok saloh dok punoh.. janji dgn care yg betull.. .... mari deh ? Kite tera buat lu, tera ejah mane hok patot pasa diri kite ae. kite beki mula pndangan org terhadap kite.. ejah wak comey sket.. Boleh je op ? emi yakin deme deme sume boleh je.. emi pun dop berape juruh tp tera utk jadi juruh.. haa.. cube dok saloh.. slow slow ah .. dok kan nok laju lalu op ? biar ikhlas tu kite letok hok mule mule kali.. haa comey ah.. bereh deh ? sekian lah .. kalu ambe ade saloh royak, saloh cakak. kurang ajor.. tu silap ambe lah sume.. sume yg baik dtg dr Allah.. Assalamualaikum.~


Friday, 13 January 2012

Kami Toler Ubi Jeppuk Pisang..



Assalamualaikum.. eng  beri guk ebening tu ol of yu..not guknaik okay ? Do you andeseteng me skiping raik here,if you're not,next time i will put subtitle below bereh ? ho.. angin nok sekipeng mari doh.. today ambe nok menyetori sket pasa kerenoh sahabat² ambe yang comey lotey belake ae.. Cakak ganu deh , bereh dok ? kalu dok paham mu gi kerat sekbeng mu pahtu tohok laot. ikut aku ah nok cakak ganu sakot nge bulu idung JKK ? ala kulli hal , ambe nok royak lah hidop kite belake ni kalu takdok kawan rohok op ? Ce mu bayang mu duk sorang je, mu gi jalang mane² sorang , sepi kan ? Tu bukan namenye sepi doh, agok² mende tu. oke faing aku royak awal².. tu adalah TOLER UBI. Gane² pun nk hidop mesti kne ade teman , dan kawan hok kite pilih tu pulok mestilah kawan yg ukhwafillah,yang boleh bowok kite ke syurge naek beskal piski. huray ! So , mu sume pandai² pikir hok mane kawan yg molek , hok mane katok puru. Dok kire lah laki ke puan ke , janji kamu berhubungan dengan manusia,kamu juga tidak lupa untuk kasihkan ALLAH. 

"Hablu minna Allah,Hablu minna nas"..

Tutt.! . aku kene pakse cerite pasa due helai sahabak aku kt IPG ae , base guh.. kne ugut teruh. lau dok sumbak katok pisang lam kocek , dok pun belanje eskereng rm10.90 PT.  bronok sagu guh ..haa hok sorang ni..hok bowoh ni namenye encik selipar bin jepun. Gura².. chegu Ahmad Shahrul Faisal Bin Shaari. kawang yg bg aku nok dekat² same ngn shah rukh khan doh. Mu semad sikit dr die, tp die semad banyok dr mu. sorri ah. mu udoh. tett ! HAHA.. ni lah gura negro hok aku dgn die sopmo berahi sebut. Walepakk ni berahi sungguh tengok industan. Lagu ane ane mu tanye ye , tahu belake. Dan kalu petang² , aku akn abiskan mase aku maen bola nge jepuk ni ah. Sekadar nok riadoh. ke guane ter ? haha.. nok kabo ke mung, aku duk sini paling rapat ngn ye ni ahh.. Gi kelas same, makang same. Mandi bogel same. Tuttt.. annoying. lebong er.. aku pakai bikini, ye ow puinggg udoh jenih. haha.. *gurauan semate mate. pie oyak aku ngotor aku getey² taik idung aku lesek dahi mu, nok ? Selain itu,pesal ni dea jenis yg sgt ambek berak *maafkan saya . ambik berat pasa kawang² dea. serieh due rieh aku royak. Dea jage ah bile kite saeng ngn ye. Sbb ape? sbb ye ade kepentingan sendiri .hahaha.. ye nok ngepa suh aku gunting rambut ye bhaha. lebong je... betul aku royak. seorang sahabat yg akan ade dekat dengan aku saat aku susoh, saat senang dok. aku senang sorang je.. haha. Mende agi aku nok cerite ar ? hai aku pun dok mari idea doh. Se bende yg aku dok berahi pasa pesa ni. Ye suke royak aku semad. pftt.. ! Owos biri,wak senyak doh ah ni kbo gop aku kembang lalu ah gue haha.. pahtu ye akn wak cokeng jari ye tande ye lebong. labi air guh ! doh doh ah tu cerite sal mu. sorang agy toler ubi nok gok...


 Hoh.. giliran sorang agi pulok. Jong ngugut aku.. semek kueh puteri mandi hok ni ahh.. Name die Aing Sopia Hasang. haha .. ops maafkan saya para hadirin ! Ain Sofea Hassan. saeng saeng ye pgil dea piya piya oh piyapiya. Tp aku berase mcm tenuk je pgil gitu so aku panggil ye ISMAIL. hahaha .. lebong. pdn muke mu ain. Aku panggil dea Ain sebenornye. Comey gelaran aku pgil op ? mendayu dayu gitu tahik kenpukss..mitok maaf banyok weh ain , aku terpakse menceroboh mendaunlod gambo mu. HAha.. dakpe deh ? kepok pale mu due dah.. bereh..


Aku bab² nok crite pasa ye nim nok suke sopmo brase. Bak aku jenih kuat ngecong ye. Haha.. sedak ekpun ngusek ngenat orang ae.. Ain ni jenis senang didekati. * luga aku bab² part nok puji mu ae ain. haha. Ye ramoh, dan kau org dok kenal ye beng wat semangat tahik mu jugde ye deh.. Kt ipg, aku mmg berahi sgt sgt perabih duit mu ain. hee. so syuqran jazilan la deh. arju an rodan , mu akan diberi rezeki melimpah ruah supaye dpt menyalurkan duitmu lagi kepade aku yg sekin ni. *gura je.. mende agi nok royak pasa mu ae ? Hoh.. ye ni asal ganu gok same ngn aku cume aku beloh² Texas , ain ni beloh marang. Daeroh darak ulu. haha.. joking.. So kalu time aku nak gi balik hostel mesti mak aku akan tanye, gi ngan ain ke ? Sbb gape gape aku mmg akan royak ke umi aku jugok dgn sape aku kawang dengan sape aku bining. ops maafkan saye terlanjur kata. hee..Dan untuk pengetahuan para readers, doksoh tebeng wak gosip murohan la nok kate aku dgn ain kapel ke, sbb kami mencari Cinta Allah kerana kami mencintai Allah. Bijok dop ayat aku ain ? fuh.. hebak. jarang anok melayu leh wat ayat mcm aku ae. aku yg terakhir.. pergh !  hm mendape lagi toler ubi weh., sipit dok usus aku muji mu ae.. cukup deh ? belanje aku rojok keling kt rusile ekgy.


Ala kulli hal, aku harap ukhwah yg terjalin ni akan diredhai oleh Allah , dan seterusnya dapat saling membelimbing aku dia dan kawan² yg lain ke syurga Allah. Ilal jannah insyaallah. Dan akhirnye , aku ingin panjatkan doa ke hadrat Illahi supaya kulli hal fiddunnia wal akhirah.. sayanjahu walbahirun ilal mardhatillah.. amin amin.. dan kawang².. doakan supaye chekgu chekgu ini akan berjaya suatu hari nanti ye.. assalamualaikum .. kami toler ubi jeng kreng supit seduk walepak sambal bronok sagu tobak rohok mapuh mung ah, bereh~

~SEKIAN~



Sunday, 8 January 2012

Berjuang sehingga ke akhir nafasku..



Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian, Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk menadah tangan tande syukur kpd Rabbuljalil setelah aku dimatikan semalam. Lamenye dok update kakah ni kang ? Hm.. sebab tadop mud tu se, se agy bermacam² masaloh ekpun mari sejak kebelakangan ni,tp ala kulli hal hari ni nok jugok tulis walaupun sikit. Berkenaan dgn semangat untuk teruskan kehidupan ning sebagai khalifah Allah, sebagai penuntut ilmu yg akhirnye buleh membahagiekan kedue ibu bape ku. 

Sebenarnye,penoh terlintas dalam kepale aku nok breti drpd Ipg. Sebab ? jujur aku katekan , bermacam² masalah menimpe aku sblum aku mari sini. dengan masalah keluarge lagi,buat aku hilang semangat untuk teruskan cita² aku. mende doknye, dengan keadaan ayohku yg skang dok keje, abgku baru shje brhenti keje,kakak ku ade masalah die sendiri,aku berase semakin hari semakin berat tanggungjawab aku pikul. Sehingge akhirnye terlintas dlm fikiran aku untuk berhenti dr ipg ni dan bekerja . skurang² buleh bantu sikit² mak aku.. aku dok kesoh pun amende yg akn jadi kt aku asalkan aku dpt elakka dr buat mak aku menangis dan menangis. Aku letak nyawe aku belakang nyawe mok aku..tp ade seseorang yg buat aku sedor,pilihan aku salah dan die membimbing aku supaye bertawakal dan berdoa kepada Allah.


Ya Allah, bantulah aku. Kuatkanlah semangat aku untuk teruskan berusehe dan berusehe. Aku mesti buktikan kat mak aku yg aku boleh berjaya walaupun mcm² akan aku hadapi. Nok berjaye,perlukan pengorbanan. Dan untuk nok sapa ke tahap sekarang ni dah 5 Tahun aku berkorban banyak bende. Kalu dok kerane pengorbanan tu mungkin korang akan lihat Hilmi Syukran sekarang adalah seorang yg dok paka gawa. Cayelahh.. Biarlah aku dok brahi byk mende pun sini aku akn buat jadi berahi. Semoga Allah permudahkan perjalananku dalam mencari ilmu Allah dan mardatillah. Dan aku berjanji dekat diri aku sendiri , aku akn buat aboh aku menangis kerana aku. menangis kerana kejayaan ku. Insyaallah . "Allahumma jaalni minna naajihin wal faaizin wal mumtazing wal mutafawwiqin wal bahirin fil imtihan , fi kulli umuri dunnia wal akhirah "
aamin.