Monday, 4 June 2012

Andai mereka mati besok ?

Kalau Ayah dan Ibu aku Mati , Macam Mane Dengan aku ?
Assalamualaikum, sahabat-sahabat, adik kakak semua. Sayang ibu ayah anda kan ? Semue bederu-deru jawab saayaang.. Tole ubi pong jawab sayang.. Sy tanye lg, mane sayang ibu ayah anda dengan gepereng bopereng anda ? Semua jawab.. " ish, mestilah ibu bapa ! " .. Berapa kerap anda bgtahu anda sayang ibu bapa anda berbanding pakwe makwe anda ? Hah tole ubi ?


Alhamdulillah, aku melafazkan tahmid kpd Allah kerana hari ini, saat ini,  Allah masih lagi memberi rahmat dengan meminjamkan nafaz kpd aku, juga kedua umi dan ayahku. Semua, syukurlah kejap.. Ucap Alhamdulillah tak ambik mase 3 jam pun kan ? Kalau sy beri gambaran kpd kalian, Kalau Ibu Anda Mati Besok Mcm mane ? Kalau Ayah Anda Menghembuskan Nafas Terakhirnye Besok Mcm Mane ? Andai kate mereka mati malam ini macam mane dengan hari awak esok dan seterusnya ? Cube tanye diri kalian...

-Bile kali terakhir aku buat umi ayah aku senyum ?
-Bile lagi aku boleh buat mereka menangis kerana kejayaan aku ?
-Bile lg aku boleh peluk dan ciom kuat-kuat umi ayah sy tanda aku syg mereka ?
-Pernahkah ibu menangis kerana merisaukan keadaan aku ?
-Pernahkan ayah aku bersusah payah mencari duit semata-mata utk membeli keinginan aku ?

" Sesungguhnya tiap-tiap yang mati itu akan menyesal " .. Yang tidak berbuat baik kpd ibu bapa mereka, akan menyesal . " Kalau aku tahu ibu aku akan mati, aku nak cium die setiap hari " , " Kalau aku tahu ayah aku mati besok, aku takkan buat ayah menangis krn kebiadaban aku semalam " . See ? Semua menyesal.. Syaitan pun akan kate , jangan bace tafsir ayat Quran kat bawah ! Buang mase ! 

" Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya tidak menyembah selain daripadaNya. Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripadanya, atau kedua-dua sekali, telah sampai umur di bawah jagaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka ( sebarang perkataan kasar ) sekalipun perkataan " uhh " dan jgnlah engkau menenking dan menyergah mereka tetapi katakanlah mereka ( perkataan yang mulia ). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belah kasihan dan  kasih sayangmu, dan doakanlah mereka dengan berkata : " Wahai Tuhanku, cucuri lah rahmat kpd mereka sebagaimana mereka telah menjaga dan mengasihiku sewaktu aku kecil "  - Surah Al-Isra' : 23 & 24 

Saat ini, ketika ini.. anda tentukanlah. Berfikirlah. Sejauh mana kasihnya anda kepada ibu bapa anda. Sy bg contoh yg mudah, hari ni 4 Kali sy text gepereng sy bgtahu " i love you " .. Tapi, hari ni sy bagitahu sekali je sy syg ayah ibu sy. Ataupun lebih teruk, sy tak bgtahu pun. Lupe ! Minggu lepas, sy bg hadiah dekat pakwe sy sempena birthday dia tau, sweet sgt ! Tapii, minggu lepas sy lupe hari lahir ibu. Waktu tu, dlm hati ibu sebenarnye bergenang air mata kerana memikirkan tiada sorang pun anakku mengingatiku. Mereka lebih mementingkan orang lain daripada aku yang melahirkan mereka ke dunia ini. Menjaga dan mendidik mereka..

Kalau besok mereka tiada lagi ? Ape kate-kate terakhir kite nak cakap, nak bgtahu kite nak DSLR ? Nak bgtahu kononnye kite syg mereka ? Takde gunenye dah.. so, mulai dr saat ini.. Jom kite set dalam minda kite. Aku nak start concern pasal ibu bapa aku ! Mulai hari ini, aku nk ucap byk kali yg aku syg umi ayah aku ! Dalam sujudku doaku aku akan mendoakan kebahagiaan mereka ! .. Tahukah anda, org zaman sekarang kan, bile kite sebut berbuat baik je mereka akan jawab . " Bagilah duit kat diorang, tanggung diorang pulak. " Hey tole tole ubi, mung tahu dok Yahudi pung bagi duit kt mok pok diorang , Yahudi pung jage mok pok sek die. 

Salah satu amalan yang tidak terputus adalah " doa seorang anak yg soleh/solehah " ... So meh kite check and balance deh, kut-kut ada batu dlm hati kite ning sapa lg kasihkan bopereng gepereng drpd ibu bapa kite.. Mohon maaf kalau ada yang kasor, ( biase ah bahase ganu mmg kasor, dgn org puang je lembut wakaka ) ..Assalamualaikum                                                                                             - coretan hati kecil si tole ubi



1 comment:

muzammil rahim said...
This comment has been removed by the author.