Tuesday 11 September 2012

Layakkah Aku Untuk Dibelai Manusia ?

Rintihan - Aku Si Kucing Kurap

Hidup ku ibarat mencari sebutir nasi yang gugur..
Untung-untung dapat bertemu dengan insan pemurah..
Pasti berbeza hariku dengan yang biasa..
Kadang pula malang menimpa bertemu dengan manusia yang angkuh..
Kalau tak diusir.. Aku dipukul...





Aku tahu aku kotor atau lebih teruk jijik..
Dan bukan niatku untuk menggangu atau membuat kacau..
Tapi terkadang kelaparan menghimpit diri...
Memaksa aku untuk meminta-minta walau secara paksa..

Tak ku pinta diri ini dipelihara..
Cukuplah sekadar rasa simpati.. 
Janganlah aku dipukul..
Kasihanilah aku...

Namun.. aku bersyukur..
Kerana masih ada insan yang prihatin..
Dan dengan alasan ini aku meneruskan hidup..
Menmpuhi dunia yang penuh dengan duri ..
Kian menusuk aku saban hari saban waktu..
Tapi aku percaya di celahannya masih ada sinar pelangi..

Walau aku hanya Si Kucing Kurap...

No comments: