Saturday, 3 March 2012

Andai Kate Esok Kite Mati....


Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian. Alhamdulillah, kite masih lagi diberi nikmat kehidupan selepas dimatikan semalam. Hari ni, kite masih lg boleh tersenyum dgn geng² , galok² , gurau sende dan mcm² lg.. Kate orang hidup ni mcm ge satu perjalanan. Dari mane kite dtg dan kemane kite nok tuju.. Dlm pade kite gembire, kite sng , adakah kite mengingati Allah ? Rabbul yg memberikan kite segale kelengkapan, tangan kaki idong belake seme .. sekerap manekah kite bersyukur kpd Dia ? Mari kite gi pendap depan cermin belake tanye diri sendiri..  Tajuk entry ambe nk tuleh hari ni bukan bertujuan mende² pun tetapi nok mengingatan diri sendiri bahawa mati itu pasti menjemput. Adepun malaikat doh ready bile² mase untuk mari retak nyawe kite.. Doh kite ? sedie dop agi.. bile malaikat mari baru nok kabo " rilex ah lu, jgn cabut nyawe ite agy .." Buleh gitu ? .. 

Andai kate kite akan mati besok .. serieh bile aku dgr satu koleksi vdeo ustz azhar yg maudu' nye nok kbo beri ape akn jadi bile KITE MATI ESOK.. aku rase mcm lain je.. seolah² betul aku akn mati esok.. antare intipati yg aku buleh kongsi.. kalu lah kite mati esok.....


  • Apakah amal kite cukup nok bantu kite masuk syurge ?
  • Apekah kite dh ckup² segale persiapan utk elak seksaan kubur ?
  • Buleh ke kite niti titian sira' kalu diri kite bergelomang dose ?
  • Apekah diri kite ni layak utk masuk syurga Allah ? tempat org² beriman.. doh kite guane ? 

Kwn² ..anda boleh tertawa, tersenyum seolah² anda sedang bahagie dgn dunia anda skrg.. Cube kite pejamkan mate 10 saat tanpa ada gangguan. dlm renungan anda .. cube anda fikir.. Allah .. berbicaralah dgnku.. sesungguhnya aku sgt jauh dr Mu sdgkan Engkau selalu dekat dgnku.. Engkau beri segala kemudahan tp knp aku masih lg jauh dgn Mu ya Allah.. jauh.. renungkan lah.. anda akan rasa dunia ini takdok makne ape ape doh selain dr Nikmat bersama Allah akhrat kekgi.. kejorlah mu nk kejor dunia.. tp dahulukanlah ukhrawi..ingat emi .. mati itu pasti.. die tadok akan lewat sesaat takdok akn awl sesaat.. Ajal itu pasti menjemput hilmi syukran mohd rashid.. mgkin ini pena terakhir aku.. mgkin juge bukan.. mgkin mu buleh tgk aku sekrang dan mgkin juge mu dop akn buleh tgok dh aku esok,luse,tulat,tokbeng dan seterusnye.. 

Dalam dunie ni..ingatlah  3 perjalanan hidupmu...
Aku dtg dari mane ? Aku dtg dr Allah..Sekarang ape aku buat ? Aku nok bersama dgn org yg aalim agar boleh memimpin tanganku ke syurga ..Dan ke mane aku nok pergi ? Aku nok balik ke kapung halaman ku.. kapung yg dijanjikan oleh Allah iaitu SYURGE ALLAH.. 

-Senyum ye kawan-kawan .. kerana Dunia ini terlalu sunyi tanpa senyuman kita umat terbaik..-

6 comments:

Nursyahira izzati Ngadimon said...

hm emi :'( my tears are falling down . SUBHANALLAH banyak sgtt dose eyraaa selama nii . :'(

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

:') Menangis la kerana rintihan dosa² lampau kite.. la taqof wala tahzan.. Allah bersama dgn orang-orang yg selalu dekat dgn Dia.. senyum ye ^_^
kerana dalam jiwamu masih punya iman yg teguh utk berdiri brsame2 dgn org berilmu.. yg bakalan memimpin mu ke syurga.. Insyaallah

Nursyahira izzati Ngadimon said...

insyaAllahhh ! thanks emi ;) yesss . BANYAKK pengajran dari blog emi nii . TAK SIE2 aku soh ko buatt mi . hee . EMI , teruskan okayy !

*tacingg*

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

terima kasih ^_^ .. aku akn teruskan dakwah melalui pena ini Lillahitaala.. kerana Allah beri aku fikiran dan akn ku manfaatkan sebaik mngkin ;)

Qaira arisya_93 said...

tersentuh sgt2 ! hope emi ley smpaikan lagi tentang islam .. sesungguhnye semua manusia melakukan kesalahan ..

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

Insyaallah selagi Allah masih menjaga nyawa ini .. emi akn dakwah melalui penulisan ... lillahitaala