Thursday, 6 September 2012

Pengejar Pelangi Cinta Remaja ?

 Perghh ! Dengor tajuk pun geli gelenya doh berase op ? Haktuihhh...
Assalamualaikum abg,kakok, shbt² yg rock dan beriman... Kullu antum bil khoir..

 Semoga Allah selalu memberi kebaikan kt antum semua.. okeh dah.. dakyoh nok panjang² sgt muqoddimah.. Tajuk atah tu saye brase kene tukor.. Lagi sesuai kalu kite bubuh " How to Approach Jodoh Minal Allah ? Ke guane terr ? Saye tujukan khas entry ni ke soleh/solehah yg namanya R E M A J A.


No <3 untill Akad ?  Why ?!
' Apelah ! org nok bercinte pun maroh..amende ahu ! ikut org ah ! duli ke mung ! kubur mung suku kubur aku suku ! '

Ish3.. sabor.. kite perhalusi dulu bakpe agok² kluor quote gini, bukang aku tulih ae.. kahkahkah.. Bakpe Allah larang remaja bercinta sebelum kawenn ek ?
  1. Sbb mase zaman Rasulullah, Baginde dok ajor pun bercinte sebaliknye shbt yg berkenan satu sama lain disuruh merisik dan seteruhnye akad.
  2. Sebab roliknye manusie mcm kite ni lebih dekat kpd Zina disebabkan bercinte - bermesej,berdating, berpimpin tgn aww..
  3. Sebab kalu mung brcinte dgn org tu belum tentu mung akan kawen dgn semek tu..dolloh tu.. 
  4. Sebab dgn bercinte akang hilang nikmat selepah mung kawen, doh mase bcinte mu pegang abih doh mu nok pegang mende lepah kawen ? Pgg meseng nyor ? ke guane ?
  5. Allah nk bg remaje mcm kite belajor berjihad dgn nafsu, sekirenye berjaye Allah akan beri nikmat bahagienye ade isteri ade suami sweet aww aww aww ikut acuan Islam.



Doh tu nok wt guane nyer dokleh nok bercinte ??  

     






Takdok wt guane mung gi tanye bilal Kapung Tok Imam Lapor ow nok wt guane bhahaha.. 
dok pun mung gi meseng nyor ah bira lokang .. 

Okay.. sebenornye.. fitrah manusie ni Allah jadikang belake seme ade rase utk berkasih syg.. ada rasa untuk suke ke seseorang dan jugok rase nk bercinte.. Kite dokleh lawan fitrah, tapi kite kene follow the path with the right flow, fuhh... buleh tahang kire aku skiping .. kaloh mad said..  Do we have any other option ? Yes..  ! 

1) FIGHT ! 
Kite lawang dan berjihad dgn nafsu yg bekocok kocok dalam diri kite utk brcinte dan seterusnye pilih jalan mungkar.. then mcm mne dgn pasangan kite tu. Kalu dok tahan sgt sapa tgok mesen nyor pun bernafsu.., Rasulullah sarankan supaye kite berpuasa..

2) SABAR & PERBAIKI DIRI slow²
 Knp ? Kerana tiap-tiap manusie ni Allah janjikan doh.. sape hok bersabor, hok pilih utk perbaiki diri agar menjadi khairul ummah, die akan dapat cinte hati die se suwi suwitnye.. bukti ? 
" Perempuan² yg jht utk lelaki² yg jht, sedangkan prempuan yg baik utk lelaki yg baik dan sebaliknye,mereka ini bersih daripada fitnah org dan mereka beroleh ampunan dan rezeki yg mulia iaitu syurga " -An Nur 26

3) ISTIKHARAH & DU'A
Perlu ke ? Yes.. dlm dunia ni semua doh ditakdirkan utk kite, kite dpt jodoh yg jht ke, kite ditemukan dgn org yg saloh ke.. But, satu bende yg boleh menghalang takdir adalah doa.. itu kata ustaz Tuan Othman sy.. so kite ni walaupun jht, bukan kalangan org yg baik baik, take jgn risau jgn bimbang.. amalkan slow², sdikit demi sdikt perkara nom 2 tuh.. dan seterusnye sntiase doadan istikharah kpd Allah moga Allah cintakan kamu dgn jodoh yg mencintai Allah.

4) BERKAHWIN - Jalan yg Rasulullah suka, Allah laagi suka.

 Nok nikoh guane takdok duit sekepeng nih! 
Takdok duit nak nikoh ?? Rilex.. sebab Allah berjanji sape hok berkahwin kerana nk menjaga agama dan jaga fitnah jaga pandangan mate.. Allah akan beri rezeki.. bukti ???

' Dan nikahkanlah org² yg masih membujang di antara kamu, dan juga org² yg layak menikah dari hamba². Jika mereka miskin Allah akan memberi kemampuan  kpd mereka . Dan rezeki Allah maha luas dan Allah maha mengetahui ' - An Nur 32

' alaa.. macam mana nk kawin dok sedia lagi. 

Okey ace mung kabor ke aku bile mung nok sedie ? bile ?! takkang ade mase hok sesuai bila mana mu sudoh bersedia sbb lagi mu belajor byok, lagi banyok mu dok tahu.. doh mende kene buat ? Sahut cabaran Rasulullah ah ! dgn berkahwin lah mung akan rase utk mnjadi seorang yg bertanggungjawab kerana mung punye seorang jodoh yg mu kene bimbing dan mu kene taat. Dgn berkahwin lah akan buat mu ready ! Tapi syaratnye mu kene jugok dulu dalami ilmu² yg akan tolong mu kekgi.. mu kene tahu mcm mcm bab. Kate Ustak Azhar.. tahu asas pun dakpe dlu sebagai syarat mu nk kawin awal..inshaallah mu akan berjaya.. 

' Brg siapa berkahwin pd usia muda, maka menangislah syaitan. Mereka berkata, Aduh ! agamanya telah terpelihara daripada celaanku ' - Rasulullah SAW

Sekian . Barakallahu lakum bil khoir . Jom kite beki diri slow slow !!

Senyum Santai emi - Tadi aku niat doh nok tulih pendek je, base guh ralek sgt nok naip sapa larat bowoh ni pah panjang sgt.. mitok maaf krana ambil sdikit mase kalian utk bace entry yg pnjg.. Inshaallah entry ni bermanfaat utk kite sbgai seorang insang yang tgoh berada di tahap prime time , yg selalu bermain dgn emosi sendiri, yg sentiasa dihasut oleh syaitan yg bekerja di 7 eleven.. iaitu REMAJA. Jadi, ayuh ! termasuk aku hilmi syukran bin mohd rashid dan semua semua.. ayuh beruboh slow slow kerana kite semua bukan org baik, bukan org alim, bukan org yg dijanjikan syurga, tapi kite usehe utk jadi baik INSHAALLAH.

Ya Allah, Cintakanlah Aku dengan Srikandi Solehah yg setia MencintaiMu Ya Allah..

Buat bakal jodohku,
Bersabarlah, Bermunajat dan Beristikharahlah kepada Allah,
kerana aku juga sedang memperbaiki diri ku,
agar bisa jadi Imam yg terbaik buatmu 
dan seterusnya anak-anak kita..
untuk aku pimpin kamu ilal Jannah
Inshaallah.. - bakal suamimu





2 comments:

Fatin Nurfaziera said...

setuju ngat ng deme :3

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

ambe menyampaikan dari lidah Rasulullah je, da'ie :)