Friday, 14 September 2012

Peritnya Perjuangan Ini..

Assalamualaikum shbt-shbt yg masih utuh dgn susuk sisa perjuangan Rasulullah. Terpanggil diri saya utk menulis entry ini kerana saya lihat, ramai di antara sahabat-sahabatku yg baik, yg saban hari saban waktu semakin luluh perjuangan nya menuju kebaikan. Cakak ganu ah senang op ? 
Ambe tgk ade je di antare kite yg dlm proses nk ubah diri jadi baik, yg sedang berjalan dgn kebaikan, yg dok pernoh berhenti menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran, tetapi dlm mase yg sme mnghadapi segala mcm kesusahan.

Bile kite nak jadi baik, orang kate kite ' eleh mcm ah baik sgt '  ! Bile kite berkongsi kebaikan, org akan kate ' bajet alim ekpung ! Sabar.. Ayoh Cik kate ( Tuan Guru Haji Abd Hadi ) , perjuangan Rasulullah laagi hebat lagi byk halangan. Sesiapa yg dlm proses baiki diri, menyuruh kebaikan, yg mana diri pun dok selayaknya dgn  digelar alim/soleh/solehah/baik atau sebagainya... Kuat ! Be Strong ! Allah menjanjikan kemenagan kpd awak dekat akhirat nanti. Di mane semua org masa tu menghadapi yaumul nadamah. Hari penyesalan.

" Menyesalnya aku dok buat kebaikan atah muke bumi mase aku masih hidup"
" Menyesalnye aku dok berkongsi kebaikan dlm fesbuk aku,
  malah aku memfitnah org dgn segale mcm keburukan "
" Menyesalnye aku kerana kecundang dlm perjuangan Islam "

Semua menyesal ! Okay. Sy nk berkongsi tentang sedikit coretan dlm sirah Perjuangan Rasulullah.

Suatu hari Rasulullah berjalan untuk pulang ke rumah. Ketika dlm perjalanan nk memasuki rumah Baginda tu, Baginda tengok ade orang letakkan kaca dan najis di laluan Baginda tu. Tapi Nabi sangat sangat bersabar dan mengalihkan sisa-sisa itu. Kemudian esoknya Nabi lalu lagi di tempat itu, Nabi dapati seorang perempuan tua yg meletakkan kaca dan najis tersebut. Rasulullah kite kan hebat ? Baginda melakukan hal yg sama. Tetap bersabar dan mengalihkan kaca dan najis tersebut. Sampai la suatu hari Nabi lalu, tapi tiada kelihatan najis dan kaca di situ. Nabi pelik. Nabi pun mendapati perempuan tua tersebut sakit. Kemudian Nabi menziarahinya. Nak tahu lagi ? 

Nabi siap memasak air tau utk mengubati perempuan itu. Mulia sungguh Rasulullah kita tu. Perempuan tersebut menangis kerana dia fkir apakah insan yg semulia Nabi dpt bersabar dgn perbuatannya tu. Lalu perempuan tua itu memeluk Islam.... Happy ending !!! hehe..

Tengok ? Bagaimana hebatnya perjuangan Rasulullah ? Tu tak cerite lagi pasal Nabi diarahkan bunuh, ditawarkan perempuan, diberi bermacam-macam harte untuk menghentikan perjuangan Nabi. Kite ni setakat baru org kabo " bajet alim, eleh mcm baik sgt , mung hal mung aku hal aku ! kubur masing² ! " . Kite nok bersedih dh ? dah dah... jadi kuat jadi kuat ! makin byk ujian makin kuat kite ! 



Teruskan Berjalan Dalam Kebaikan ye Awak,
Jangan pernah berhenti mengejar pelangi, 
Walau panas terkadang membahang,
Walau lidah menumpaskan pedang,
Satu hal yang perlu awak pegang,
Allah Bersama Perjuangan Awak !
- Pengejar Jannah Ilahi

No comments: