Tuesday, 18 September 2012

Nok bagi anok kaweng ke nok jual anok ?

Assalamualaikum abi mate juling toink toink.. dan anaknye yang comey lotey aw aw.. Hehe.. tudey ai wang tu werait en enteri entaiteled ......

" Tingginya Maharmu " . Acecewah kekgi ade hok kabo aku galok nok nikoh ow. Ikut mung lah heh. Ning ilmu, hadiqotul jannah. Org hok mendekati majlis ilmu ni ibarat die mendekati taman-taman syurge. Okay ambe nok aju pesoalang lah kpd kite, ace tgok sekeliling mentaliti masyarakat kite.. Bile sebut je pasal mas kawin, sume pakat duk brebuk letok harge tinggi tinggi.Hok ni belawang harge ngn hok ni. Semek ni lawan harge mane tinggi ngan hok ni. Hok jadi mangse, hok jadi toler ubi nye pihak laki. Bakpe jadi lagu ning ?

" Seberkat-berkat perkhawinan, adalah yang paling murah maharnya " - Rasullullah Kerinduan Kami

10 Ribu, 15 Ribu.. mas kaweng lenim ! Dalam Quran sebut majoriti umat akhir zaman ni hok jahil... Hok rele gi ikut adat daripada ikut Rasulullah. Minoriti je hok nok ikut Rasulullah.. Doh bakpe jadi toler ubi gitu ? Ho lah pasal nok tunjuk hebat belake, Kononnye aku lah kuarge hok bulih letok harge tinggi macam nok jual anok. Tp hok Rasulullah kabo takbuh ikut.. Lain lah mahar hok die letok tu mmg padan dgn anok die. Contohnye, anok puan die tu ngaji 30 juzu', sunna sittah ingat dalam dade teruh.. Hoo hok tu lain kire.. mmg padan dgn harge..

Bak kate U.A.I , ning bace Quran pun keluk kelek.. Sirotolazi jadi Sirotolabi.. jari kaki pun panjang pendek panjang pendek.. Doh guane gitu ? Istihadoh dok reti beze, haid nifas dok reti beze, asal meroh tepek. Asal meroh tepek. Tengok luor takdok orang biungg lepor kut tingkap. Nyandor bahang pale posmen. Doh guane gitu ?Bukan nok hine tapi dok padan patut.. ilmu akidah dok reti..  Saboh ke dgn harge sapa rm 12 ribu, Rm 10 ribu.. ??


Perempuan hok mahal betul² ni tahu guane ? Hok betul² saboh dgn harge. Hok betul2 akan taat pada tok laki. Tu baru saboh 10 ribu. 20 ribu aku sanggup bayor. Tp maknenye bok kabo beri sini mung letok mahal² tu same mcam mu nok jual kancil. Org tanye brape harge ? Gini ah kite nok jual dalam 140ribu. Sape die nok beli ?? Nok jual biar padan dgn harge. Bahkan Tok Guru Nik Aziz sendiri hanye meletakkan seribu utk mahar anaknye. Padan doh. Syarat die, pimpin die ke syurge. Tu je..

Org laki ni sbenornye besar sgt sgt tanggungjawab die pikul. Kite letok harge tinggi² akan membebankan die. Sebab nape ? Bulan bulan kene bayor dok? Kene. dok beri nafkah.DOSE. Sehari makan kene bui 3 kali. Kalu dok. DOSE. Setahun kene bagi due pasang baju lengkap dari atah sapa bowoh. Kalu dok. DOSE. doh?? Banyok dok belanje tu ? BANYOKkk.. 

Ingatlah. Bukan ayoh bukan mok yg bagi rezeki kt kite. tp ALLAH. Zaman Nabi, sahabat tanye, " Ya Rasulullah, aku nak kawin ni tapi takdok duit. Rasulullah tanye ade berape, kawan tu jawab sekian sekian. Rasulullah kate, KAWIN " .. Maknenye sini Rasulullah mmg nak mempermudahkan urusan nikah kite ni umat umat die. Kite pulok jadi bodo sbb nok ikut ke adat sapa membelakangi Rasulullah..


" Dan nikahkanlah orang-orang yang membujang dikalangan kamu, atau hamba-hamba yang layak berkahwin, jika mereka miskin, ALLAH akan memberikan mereka rezeki, sungguh rezeki Allah maha luas dan Allah maha mengetahui " - An Nur 32


Bakal Isteriku,
Biarkan aku sibuk membahagia syurga di telapak ibu
 ku terlebih dahulu,
Sebelum aku cuba mencarimu di dalam urusan seharianku,
Kerana perlu kamu tahu sayang,
Aku juga sedang memperbaiki diriku,
Agar bisa menjadi IMAM yang terbaik buatmu 
dan seterusnya anak-anak kita.. 
Untuk itu, bersabar , berdoa dan istikharahlah sayangku..
Kelak Allah pasti menemukan kita..
Untuk Cinta kita ilal Jannah...

2 comments:

Fatin Nurfaziera said...

sedap weh bace sal kawen. ambe adop kudrat lg nk tulis sal ni. deme tulis banyok kit ar neh? hehehe *peace*

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

bui pasal kawen ke sape sape, mmg kut2 mane sedak belake haha.. inshaallah.. sebagai ilmu bermanfaat lillahitaala.. pah mane kudrat ? lari ke..kejor balek..