Monday, 19 December 2011

Inspirasi Cinta Teragung.. buat yang mencari jodoh dari Allah


Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum teman².. Alhamdulillahi ala kulli halin.. sy masih diberi nafas drpd Allah untuk mencoret sedikit penulisan,kerana dari penulisan itu saya mengenal erti, dari penulisan itu sy mengenal diri. So,mari kita berkongsi sedikit mengenai apa yg dimaksudkan dengan jodoh dari Allah ini.. Fitrah manusia ini adalah dijadikan berpasangan.. dan sifat saling mengasihi itulah yg mewujudkan satu pertalian "hablu minna Allah,hablu minna nas".. bermaksud hubungan di antara Allah..dan hubungan di antara manusia.. sbnrnye ape yg boleh diinterpretasikan dgn Jodoh dr Allah?  mgkin masing² mempunyai pandangan yg tersendiri.. Bagi sy, jodoh dr Allah adalah apabila dua insan yg dipertemukan dan telah ditetapkan oleh Allah di luh mahfuz bahawa mereka akn bersama di sebalik saling melengkapi antara satu sama lain. 

COUPLE? Haram ke halal ? lagi satu...Bercinta lepas kahwin  lebih memberi keberkatan dan kebahagian , berbanding cinta larangan sebelum kahwin ? apa pandangan anda... 


Ayt diatas memberi maksud: (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Maksud surah al-Nur 24:26]
Ayat ini disebut turun sempena peristiwa fitnah ke atas A'isyah radiallahu anha. Maksudnya, seseorang yang bersuamikan orang yang baik, dia juga adalah orang yang baik. Memandangkan A'isyah bersuamikan Rasulullah s.a.w. yang baik, maka A'isyah juga adalah baik.

Mesti kalian semua tahu dan yakin dgn janji Allah bukan ? tak pernah duduk sensorang then terfikir.. " hm agaknye siapa jodoh aku ek kat luar sane ? " .. hehe .. bukan korang je.. aku pun gitu jugok..sme je.. tapi yg menjadi persoalan di sini, knp kita lebih suka untuk berhubungan ngn melanggar syariat yg telah ditetapkan oleh Allah? Kenapa tidak salurkan keresahan hati itu kepada Allah ? okey ,nak senang la kn.. kenapa pilih COUPLE? cuba anda tgok kegelisahan remaja sekarang yg seolah-olah meronta untuk mencari pasangan tanpe mengira batasan syarak dan hukum yg telah Islam tetapkan. contoh?  tengok la dekat ruang facebook.
perempuan dan lelaki sering menzahirkan keresahan dlm hati .. nak cari pakwe la, makwe la.. single la.. hm anda tidak yakin dgn janji Allah bahawa lelaki yg baik untuk perempuan yg baik, dan sebaliknye ?




Ha.. teringin tak nak jadi macam kisah dua insan ini suatu hari nanti ? Diorang dipertemukan oleh Allah dan disatukan dgn hubungan yg Halal di sisi Allah iaitu pernikahan.. ototoy.. SWEET sgt diorang kan ? in fact, bercinta lepas kahwin adalah lebih seronok, dan memberi keberkatan.. eh tak percaya ? yelaa.. malu² antara satu sama lain tu dah satu, pulak dah dapat lesen besar,, go on la.. ni la baru dinamakan sweet kapel.. bukan couple yg snap gmbr berdua mcm korang tgok tu.. tu bukan sweet.. tu TOLERR UBI.. ha nk jugak aku cakap. So kenapa tak yakin dgn Allah je bahawa kalau kita jadi baik, kita akan diinginkan oleh pasangan yg baik.. sure ! yakin.. dan tawakal dgn Allah.. sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yg terbaik untuk kita.. ni tak, nak couple nk couple ! dah nak sgt gy cari pok mat ats paso tu wt jadi laki ! tengok sikit responden aku kt bawah ni bg alasan... :


  • alaa..rilex laa..kawen lambat lagi..lepak dulu.. ( lelaki)
  •  nak menikmati zaman remaja ? ( wanita )
  • couple lah best,,boleh dating².. ( lelaki )

Sebenarnya..alasan inilah yg buat korang akan merana suatu hari nanti.. sebabnye ? Allah dh beri nikmat berkasih syg , tapi disalahgunakan.. wht goes up,must go down... nanti, timbul la mcm² masalah dalam berumah tangge.. fine. aku mungkin tak cukup matang untuk fikir pasal rumah tangge.. tp fikir ke depan lah yg akn buat kite matang.. siapa yg tak inginkan pasangan yang soleh dan solehah ? cube cakap, org jht pun nak pasangan yg baik dijadikan isteri.. dah  baik, nak lawa pulak.. tohok lam periuk baru tau..



 Allah , aku berserah segalanya kepada Mu.. pertemukanlah aku dengan insan yg sebaik baiknya untuk ku.. jika telah tertulis di luh mahfuz bahawa itu jodohku... aku terima dgn hati yg redha ya Allah.. Engkau pelihara lah aku, jagalah takwa ku, bimbing lah aku Ya Allah.. permudahkanlah segala urusan ku..
" Allahumma takobbal minna du'a ana, solatana, Allahumma jaalni minna najihin, wal faaizin fiddin, fi dunnia wal akhirah." Amin... kawan², aku hnye mampu berpesan dan saling mengingati. apa sudi jika kiranya kita hanya berserah kepada Allah, salurkan cinta kita kepada Allah .. abaikan penilaian manusie yg tidak putus putus menyeru kita supaya jauh dr Allah.. jauh dr sirotol mustaqim.. iaitu jalan yg benar...   yakin la bahwa janji Allah itu pasti ! pasti !   



" jadilah lelaki yg baik sehingga kamu diinginkan oleh wanita yg solehah"
" jadilah perempuan yg baik sehingga kamu diiginkan lelaki yg 
soleh"...


pokpetpokpet emi : mari cakak ganung !   ce ite dakyoh couple..kite terai perbaiki diri kita,menjadi lebih baik dr semalam, jadi lebih juruh lebih baik dr sebelum ni.. ke guane ? couple ni sedak permulaan, pahit di tgh.. perit di hujung... betol sungguh ! op ? hok mane tgh kapel tu . oyak la ke pasangan , lagi molek kite kapel selepas nikah.. bia lah brkawan dulu.. dok kesoh.. dok saloh.. asalkang jage batas²nye.. ke guane ?   hol mane doh byk zahir maksiat drpd kapel tu.. fikir kan.. bumi ni dh tue.. kan ? kalu mo dok dgr jugok ikut mulah.. sumbak mu lam botol tohok laot bia ikan bilih ratoh mu. nok ? untuk lelaki lelaki yg berfikir ! heeee dok kang tamboh puan solehah, comey pulok tu. nok kn ? same jugok ngn puan.AKU PUN NOK !! WEEE.. soo mari berubah.. kerah kebaikanggg !! nk hok semad.. baik lak tu .. kan ?? so.. fikir² kan...  sy akhiri penulisan ini dgn sebuah video.. ce tengok ! ce tgok ! sweet sgt.....



video  
 Assalamualaikum... 

10 comments:

cik siput said...

btol doh ho....
jd2 r tu kapel...
mainang mende gok g2 op??
bereh doh or Emichica..
saye skong kate2 awop :)

momo_fuko said...
This comment has been removed by the author.
Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

CIK SIPUT. yap.. its much trouble .. kan..? ;) terimakasih for supporting me. really appreciate it

momo_fuko said...

setuju sgt² nan anda
kannnn,,
:D

faahim said...

sy juga setuju dgn anda....

jgn kapel2, bila dah gatal, kawin je terus.. =)

Fasyue said...

Bagus emi ! aku tabikk springgg ahh! hoho~

QaIsARa mUkHlIsA said...

join..ziarah la blog sy plak..

http://alisyamukhlisa9.blogspot.com

sis yaa said...

i love ur nasihat lah emi. .
teroskan lah yea. .! bahagie bace nasihat2 kamoo. . :). .keep it up. !

Emichicha ( Hilmi Syukran ) said...

syukran .. :)

cik siput said...

memg trouble pon...sbb dh pernah rse...so dh serik :') tp skrg dh eppi sbb dh insaf kot.. ;)
btw,,welcome :)