Wednesday, 21 December 2011

Penilaian Allah vs Penilaian Manusia

Bismillahirahmanirrahim..

Alhamdulillah,jasad ini masih lagi ditiupkan roh dan diberi nafas untuk hidup pd hari ini. Dan Alhamdullillah, kite ni hok hidup masih lagi diberi sifat sesempurna mungkin hari ni, so say Alhamdulillah, syukur Allah. Hm hari ni just nak berkongsi sedikit org kate pengalaman lah,mende ni pun berlaku dekat kite semua termasuk aku. Maudu' nye iaitu berkenaan dengan mende yg org selalu pikir kt kite, iaitu Penilaian Manusia serta bagaimana pandangan Allah terhadap kite iaitu Penilaian Allah.

Nok dijadikan kisoh,aku nok oyak beri nye.. Diri aku ni selalu diberi tanggapan negatif drpd sesetengah pihak yg mungkin pertama kali tengok aku dan dok brape kenal pun agy aku. mende ni terjadi bile semua melihat kepada outside look kite.. lahiriah kite bukan zahiriah. Mu sume nok tahu? Sejak aku di sekolah menengah lagi aku dipanggil dgn bermacam² panggilan yg tidak aku sukai iaitu    PLAYBOY .   hoh , kejut ? sebab ape ae ? sungguh ke aku playboy? Allah maha mengetahui.


ni aku. aku !  hilmi syukran ! mcm ni lah rase ... depression. :(




Aku takmo nk hurai pnjg psl kisah aku sbb aku serah kt Allah je. Yg jadi persoalannye di sini, knp manusie lebih gemar menilai kite berdasarkan lahiriah dan bukannya zahiriah. Contoh, tengok pakaian owoh label lalu hok ni kaki puan ae, hok ni plygurl ae.. knp ? dan se lagi, knp pulok kite hok diberi tanggapan mcm tu ae lebih suke memilih untuk bermusuhan sedangkan ada pilihan yg lain iaitu abaikan penilaian manusie dan pentingkan pandangan Allah.. knp nok gocoh,nop baloh ikut status la.. sedangkan ada pilihan lain iaitu  




DOA. please. aku tahu mcm mne rase kite difitnah mcm². tapi aku nk kbo se je.. please berhenti baloh dan abaikan diorg.. serah la kt Allah... Bile keadaan di mana mu depressed mcm di bawah ni, dan mu BERDOA.. insyaallah .. Allah akn tunjukkan jalan.. sies dop nipu langsung.







Berdoalah

Dan buat golongan yg suke menilai tu pulok.. hok ni org panggil puok² bewok ae. melihat seseorang dengan keburukan dahulu sebelum melihat kebaikan. panda sangat menilai horr? Doh PENILAIAN MENENGOH RENDOH dpt berapa ? ade strek a yg panda sgt ow ? tadok.. molek hok gini kumpul setepak, pakat sekeh pale sedah sorang. mu org gy ngajo kitab mu duk pasang telebeseng . Gok ekgy ayoh mok mati mula lah suroh org bace yasin. Bakpe dop pasang maharaje lawok tepi mayat ow ? Dok pun teletubieh ke,kluang man ke...... Tahu pulok sedor*

Firman Allah swt di dalam Surah Al-Hujurat ayat 11 dan 12:
‘Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.’



Nauzubillah
Firman Allah swt lagi di dalam Surah An-Nur ayat 14 dan 15:
‘Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu;’
‘Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.’



Sesungguhnya aku bukang lah maksum sapa dokleh kene tegur, aku jugok manusie yg melakukan dose. ni sebagai untuk memperingati diri kite yg lagho ni. Allah kate golongan hok lagho ni hok lalai ni "kal an'am.. tahu dok mende ? bukan toler ubi sayang weh.. kal an am ni golongan seperti hayawan !  Bal adhoo minhum .  " bahkan lebih sesat drpd binatang ! Nauzubillah.. berhentilah.berhentilah menjadi hakim.  mu nok sgt jadi hakim mu baham tukol lam katung ow mu katok pale mu sedor dok sedor.
Pokpetpokpet emi: kawan² ku sekalian. kite ni mungkin menyimpang jauh dr jalan yg benar. marilah kite cube beruboh slow. dok arap nok gy nadoh kitab pun kite cube la slow menjadi lebih baik dr hari semalang, bakpe? sbb dok nati tue kite lagho doh,tue ekgy guane tah ? Allahurabbi. mitok jauh la. jadi jadi lah kite kate kokrang gitu gini gitu gini. kite tgok kite ni. amal cukop ke dok? sambil² kite duk saje , sambil kite tgop,muhasaboh muhasrawok diri kite ni. mende aku buat saloh hari ni. 


aku nak disukai orang. aku nk dihormati org. aku nak disukai Allah. semua org nak mende ni. takde org nok cari musoh. so kalu kite nok disukai Allah,disukai org.. kite jadi lah kite. JUST BE YOURSELF. buat ape mu mikir ke org? tahan ah sejam ye kate mcm² ke mu. dok sapa nye 180 tahun. doksoh bimbanng deh.. : LA TAQOF,WALA TAHZAN,INNALLAHA MAANA.. jgn takut jangan bersedih. sesungguhnya Allah bersama kita.so senyumm.. senyum la sahabat seperjuangan ku. sekian :(

2 comments:

mizz.miza said...

YUUHUU.... salam...baca entry terbaru...

http://qasehkuwardah.blogspot.com/2011/12/keputusan-pmr-penuh.html

mieza mnas said...

thats right..mnusie ni trllu cpt mnilai...kdang2 mreke mnilai se2org hnye pde pndngn prtme...n nilaian mreke adlh ktukn..kdang2 mreke mlakukn sume ni krn mliht klbhan yg ade pd org laen..n sometime yg mnilai 2 x knl mne pn kte tp sng2 je dyeorg nk judge kte...like your story...your story just same like me...huhu