Sunday, 15 January 2012

Hotsetah ke Hoknetah ?



Assalamualaikum sahabak² yg comel lotey sekalian.. Today ambe waseang nok nulih pasal se bende hok orang sume tahu pasa ni ... hok budok budok mude mude berahi sgt ke bende ni.. nok sgt kejor kakah ni sapa lupe diri lupe tujuan dihidupkan lupe abihh jeng kreng....mende nyer  ?  jengjengjeng....

...."H o t  S t u f f "...

Amende hotsetah ae benornye ? Nekbak ke .. putu bambu ke ? dop.. Hotsetah ni buleh kite klasifikasi kepade due golongan.. Hok molek ke hok toler ubi... makne kate, Hotsetah ni org yg buleh katekan femeh,glemer,disukai,dipuje puje dan mendapak perhatian org lain.. Sebab mende Sebab ye ade ciri² die masing² wahai kawang²...Antarenye.. ni hok toler ubi..

  • Bile menulis mengenai kebaikan , smate² nok pujian melambung drpd kwn².. dan dibanggekan dgn pujian zahir.. malaikat pun tulis .. riya'.........
  • Skali tulis status psl nape nape , dekat 4 jute like. *Lebong ngad.. makan ratuh ratuh ah..even kutuk org pun same naik jugok.. hok like 4 kali bodo kate ustak azhar..
  • zuhud pasal keaiban sendiri .. contoh ?  " letok gambo muke pe beso pale gajoh pastu buat caption " sorry .. sy x cantik macam awk , sy bersyukur dgn ape yg ade" ..
  • Tidok menjage aurat , rambut besebeh napok .. PUING ! 
  • mulut nye ya allah, penuh dgn kate kate kesat .. nauzubillah..

Sabor sume.. mari kite cakak molek².. sebenornye lah.. dok saloh pun kalu kite ni nok kejor pade sesuatu bende yg baik.. nok blumbe lumbe.. tp masalohnye kat sini.. medium kite tu,care kite tu saloh yg akhirnye menyebabkan kite sndiri dipandang aib oleh org.. ape gune kite buat status ke ape ke smate² untuk kejar like kejar pujian .. Niatttun fil kolbi .. mende yg kite zahir dlm hati kite tu penting.. " aku dok kesoh ape org nk kate yg penting aku dpt smpaikan sesuatu yg bermanfaat kpd org"... so dok kesoh la.. kite cube gok wak org pikir yg kite ni nok kabo bukan sbb kite ni sempurne, tp sebab kite sahut sunnah nabi yg suh menyampaikan walaupun sepatoh perkataan. Doh ekgi org kate kite wak baik gane ? Mapuh ye ah.. sakot ke taik linge ye ke kite nok masuk syurge ? Doh ye tamboh ikut... sudoh ahh.. kite steady je doh pahale free.. die ? reload dose free.. ace try gok husnuzam.. Bersangka baik.. ni asl org dok juruh sket menyampaikan kebaikan.. kate lalu. " owoh nok wak baik nok nunjok ah tu ow.. jahak jahak situ ah.. * kepok pale ye pahtu sumbak katok pisang lam mulot ow bia senyak..


Dan lagi satu, cube kite fikir molek².. care kite berhubung sesame manusie tu langgor mende hok Allah larang x ? Dok kire sesiape saje , perlu ke kite mengutuk mencele memaki sesame manusie sedangkan kite boleh mengadu kepade allah pasa masaloh kite ? Pulok tu.. perkataan yg dok munasaboh la kalu perempuan sebut lekat sopmo di bibir macam jadi kebiasaan.. nauzubillah..

" jgn lah kamu menghine sesuatu kaum itu barangkali mereka lebih baik drpd kamu, dan jgnlah kamu bukok keaiban org lain dan jgn pulok memanggil sesama kamu dgn gelaran yg buruk. larangan ni menyebabkan org yg melakukannya menjadi fasik,dan jika tidak bertaubat,jadi lah org yg zaalim"  Nauzubillah... 

 ni surah Al hujurat kabo bukan aku kabo... ayat 11....

pokpetpokpet emi : Hotsetah dok akan ngaku ye hotsetah.. caye ah.. Kawan² aku pun penoh kate aku hotsetah mane nok ngaku.. kalu aku kate ho aku hotsetah mapuh ye akan kabo.. CEHHH BANGGE AH TU ! .. So nampok dok perbezaan sining ? penilaian manusie tu sendiri akn buat kite fikir.. ape kite buat kt org dan ape yg org nampok pasa kite ? so.. please.. nok jadi hotsetah dok saloh dok punoh.. janji dgn care yg betull.. .... mari deh ? Kite tera buat lu, tera ejah mane hok patot pasa diri kite ae. kite beki mula pndangan org terhadap kite.. ejah wak comey sket.. Boleh je op ? emi yakin deme deme sume boleh je.. emi pun dop berape juruh tp tera utk jadi juruh.. haa.. cube dok saloh.. slow slow ah .. dok kan nok laju lalu op ? biar ikhlas tu kite letok hok mule mule kali.. haa comey ah.. bereh deh ? sekian lah .. kalu ambe ade saloh royak, saloh cakak. kurang ajor.. tu silap ambe lah sume.. sume yg baik dtg dr Allah.. Assalamualaikum.~


No comments: